Четвер, 13.12.2018, 19:20
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » укрмова та л-ра

Калейдоскоп
[ Викачати з сервера (28.4 Kb) ] 19.09.2018, 12:29

Калейдоскоп
Інтелектуально-розважальна гра
для учнів 6-7 класів

Автор: Г.К. Оксененко

 

Мета. Збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, літератури, музики, образотворчого мистецтва; розвивати уміння учнів застосовувати набуті знання в незвичних, нестандартних ситуаціях; виховувати повагу до барвистого рідного слова, вчити дітей триматися перед глядачами, бути привабливими, цікавими для присутніх.

 

Обладнання. Сцена прикрашена квітами, великими різнокольоровими буквами КАЛЕЙДОСКОП. Для учасників трьох команд підготовлені умовні стоянки — столи, які мають назви, написані на плакатах, яскраво розфарбовані («Словесна», «Загадка», «Казка», «Художня», «Фразеологія», «Музична», «Ерудит»). Кожна із команд має свій відмінний одяг. У залі звучать мелодії українських пісень.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Конкурс знавців творчості Т. Шевченка
Найкращий читач 5 класу
Конкурс ерудитів

Хід гри

Ведучий 1. Увага! Увага!

Розпочинаємо інтелектуально-розважальну гру «Калейдоскоп». Красива, гарна, приваблива назва, добре знайоме з дитинства слово. Хто із вас, юні друзі, не тримав в руках цієї іграшки, в захопленні не спостерігав, як змінюються в ній форми і кольори загадкових скелець! В нашій грі теж змінюватимуться кольори-завдання. Ми будемо подорожувати від станції до станції, які мають такі чудові назви. І всі чекатимемо, як у калейдоскопі, чогось кращого і незвичайного. А це краще і незвичайне заховано в самих назвах зупинок: чи то «Казка», чи то «Музична», чи то «Загадка», чи «Ерудит» — від кожної ми чекаємо чогось нового. І воно обов’язково буде! А тепер познайомтесь із учасниками. Ви бачите представників від трьох команд. Розпізнати їх можемо за різного кольору стрічками. Вітаємо і бажаємо успіху!

Гра починається! Калейдоскоп починає крутитись!

Перша зупинка на станції «Словесна».

Станція «Словесна»

Ведучий 2. Усе починається зі слова. Як писав Шевченко, «Слова та голос — більш нічого, А серце б’ється, ожива, як їх почує...» На цій станції зупинились найкращі знавці словникового запасу української мови. Я впевнена, що вони дуже гарно справляться із завданням, яке буде зараз оголошено. Перед вами два конверти. З їх оформлення видно, що в них знаходиться: в одному — голосні звуки, в другому — приголосні. Зараз кожний учасник, який зупинився на станції «Словесна», витягне з конверта букви: одну — на позначення голосного звука, дві — на позначення двох різних приголосних звуків.

(Учасники витягують букви і показують їх)

Завдання. За 1 хвилину необхідно скласти з цими буквами якомога більше слів. В одному слові може повторюватись одна і та ж буква.

До уваги болільників!

Ви теж можете взяти участь у цьому конкурсі і допомогти тим, за кого переживаєте. Але треба, щоб ваші слова не співпадали з тими, що придумають учасники.

Почали!

(1 хвилину звучить тиха музика)

(Журі підводить підсумки виконання завдання учасниками)

Станція «Загадка»

Ведучий 1. Яка чудесна назва станції!

Зупиняючись на ній, маємо можливість повернутись ще раз до своїх дитячих літ, коли кожний із нас так любив загадувати загадки. Учасники цієї станції одержали завдання раніше. Кожен із них повинен був підібрати по декілька загадок для своїх суперників.

Отже, починаємо.

Якщо загадку не відгадає один учасник, її може спробувати відгадати другий. Якщо ж її не відгадали учасники, можуть виручити болільники. Тому всім треба бути уважними.

Станція «Художня»

Ведучий 2. Назва станції говорить про те, що на ній зупинились ті, хто вміє малювати. Можливо, колись це вміння їм пригодиться. Слухаємо уважно завдання.

Завдання. За 5 хвилин намалювати ілюстрацію до твору, що вивчався на уроці української літератури. Потім учасники обміняються своїми малюнками. їх суперники повинні будуть описати усно цей малюнок, назвати, до якого твору ця ілюстрація, коротко розповісти про головних героїв.

У цей час шкільний ансамбль дівчаток подарує вам віночок українських народних пісень.

(Підведення підсумків)

Станція «Казка»

Ведучий 1. Назва цієї станції повертає нас у чудовий світ казок. Скільки переслухано вами і перечитано казок. Більшість із вас ще і зараз захоплюються читанням казок. Це і не дивно. Адже в казках зникає бідність і всі стають багатими, добро перемагає зло, правда бере верх над кривдою.

Сподіваємось, що так буде і в нашому житті.

Завдання. Уважно прослухавши уривок із казки, сказати ЇЇ назву. Причому треба пам’ятати, що назва казки складається з слів-антонімів. А які це слова — антоніми? Наведіть приклади (день і ніч, добро і зло).

Отже, слухайте:

(Ведучий читає уривки з українських народних казок «Правда і кривда», «Видимо й невидимо», «Дід і баба», «Про бідного й багатого».)

Станція «Музична»

Ведучий 2. Учасникам гри пропонується за мелодією визначити назву пісні.

(Учні-старшокласники, що гарно грають на фортепіано, виконують уривки з українських народних пісень без словесного супроводу).

Станція «Фразеологічна»

Ведучий 2. Що ж це за станція така? І що чекає тих учасників, які зупинились саме на цій станції?

Отже, фразеологічна — від слова фразеологія. А що ж воно за слово? Ми вживаємо у своїй мові ці фрази дуже часто і будемо їх вживати. Я зараз прочитаю декілька віршів, де вживаються такі вислови — фразеологізми. Слухайте!

1. В цирку був я з дідусем,
Ми там бачили усе:
І жонглера, і ведмедя
На швидкім велосипеді...
Я вертівся, дід спитав:
— Ти прийшов ловити гав?
Аж піднявся я із лави:
— Та які ж у цирку гави?
Ну, й дідусь мій, Веремій!
Що він каже ? Зрозумій!

— Який фразеологізм ви почули?

(Болільники відповідають).

2. Я, сестричка й менший брат
Втрьох збирали виноград,
Сперечалися ми все:
— Хто з нас кошик понесе?
Дідуся ми розгнівили:
— Що ви кашу заварили ?
— Де ж та каша ? — мовив брат,
— Ми збираєм виноград!
Ну й дідусь мій, Веремій,
Що він каже? Зрозумій!

3. Спитали Клима раз, яка найкраща птиця?
Чи чиж, чи соловей, чечітка чи синиця.
Голодний Кпим озвавсь з баса
— Найкраща птиця — ковбаса!
— Голодній, бач, кумі
Хліб на умі.

Отже, я бачу, що ви всі дуже гарно вмієте відшукувати фразеологізми у тексті.

А чи вмієте ви пояснювати, розтлумачувати їх значення? Фразеологічні звороти можна замінити одним словом — синонімом.

Наприклад:

Збити з пантелику — заплутати.
За розум узятися — порозумнішати.
Прикусити язика — замовкнути.

Нарешті ми підійшли до завдання, яке треба виконати учасникам. У конвертах ви отримаєте фразеологізми. Замініть їх словом-синонімом.

1 конверт.

Як кіт наплакав (мало)
Ні пари з вуст (мовчання)
За царя Панька, як була земля тонка
(давно)

2 конверт.

Як оселедців у бочці (багато).
Під самим носом (близько).
Як зірок на небі (багато).

3 конверт.

Від горшка два вершка (малий).
Пасти задніх (відставати).
Брати верх (перемагати).

Станція «Ерудит»

Ведучий 1. І нарешті ми доїхали до останньої зупинки. Назва її «Ерудит». Що означає це слово? Ерудит — це людина, яка має глибокі всебічні знання, людина начитана, котра багато знає. Виходячи з цього, ви розумієте, які учасники зупинились на станції під такою назвою. Яке ж завдання їх чекає? А ось таке: вони повинні за одну хвилину відповісти на якомога більше запитань. Виграє той, у кого буде найбільше правильних відповідей. Отже, починаємо.

(Визначений заздалегідь учень слідкує за годинником)

1. Як називається найменша значуща частина слова? (Морфема)

2. Який розділ вивчає звуки мови? (Фонетика)

3. Скільки звуків у слові дзень? (Три)

4. Перекладіть на українську мову слово восход? (Схід)

5. Скільки складів у слові яма? (Два)

6. До якої групи частин мови належать дієслово та прислівник? (До самостійних)

7. Як називається розділ, який вивчає частини мови? (Морфологія)

8. Хто написав вірш «Швачка»? (П.Грабовський)

9. З якого твору ці рядки:

Як парость виноградної лози
Плекайте мову... («Мова» М.Рильський)

10. Яка наука вивчає слово та його значення? (Лексика)

11. Як називається двоскладова стопа з наголосом на першому складі? (Хорей)

12. Яка частина мови сполучає однорідні члени речення та прості речення в складне? (Сполучник)

13. Як пишуться з НЕ такі слова: нехтувати, непокоїти, ненавидіти? (Разом)

14. До якої частини мови належать слова: сьогодні, низько, назавжди? (Прислівник)

15. Хто автор «Думи про козака Голоту»? (Народ)

16. Назвіть головного героя твору «Над Кодацьким порогом»? (Іван Сулима)

17. Який розділ вивчає частини мови? (Морфологія)

18. Хто написав повість «Захар Беркут»? (Іван Франко)

19. Як пишуться слова: ні в кого, ні на чому, ні з ким? (Окремо)

20. До якої групи часток належать слова: хай, нехай, би, б? (Формотворчих)

21. Хто автор цих рядків:

Любіть Україну
У сні й наяву... (В.Сосюра)

22. Як називається трискладова стопа з наголосом на першому складі? (Дактиль)

23. Перекладіть на українську мову слово галстук. (Краватка)

24. До якої форми дієслова належать слова: заквітчаний, прибраний, опалий? (Дієприкметник)

25. Назвіть ім’я видатного письменника — нашого земляка. (О. Олесь)

26. З якого твору такі рядки?

Аби не тікали ми труду
Не падали легко з ударів. («Не раз ми ходили в дорогу»)

Журі підводить підсумки.

Заключне слово ведучого 1.

Отже, зупинки закінчились, калейдоскоп зупинився. Підведені підсумки гри. Ми щиро вітаємо наших переможців. А тим, хто не виграв, бажаємо в наступній грі перемогти!

До нових зустрічей!


Категорія: укрмова та л-ра | Додав: Nicolaj
Переглядів: 55 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2018