П`ятниця, 28.07.2017, 08:48
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » укрмова та л-ра

Кажімо більше ніжних слів
[ Викачати з сервера (98.1Kb) ] 26.04.2016, 15:26
ЛІТЕРАТУРНА СТУДІЯ

Кажімо більше ніжних слів...

Автор: Ю. Погрібняк

Мета. Поглибити в учнів знання з теорії літератури; розвивати у них творчу діяльність; виховувати за допомогою поезії почуття гуманності, милосердя.

Страшні слова, коли вони мовчать,
коли вони зненацька причаїлись,
коли не знаєш, з чого їх почать,
бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучився, болів,
із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди, і мільярди слів,
а ти їх маєш вимовити вперше.
Все повторилось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія — це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі.
(Л. Костенко)

Учитель.

Як ви гадаєте, чому інколи слова бувають страшними? (Можна зробити боляче, поранити, образити людину).

А які ви знаєте страшні слова? (Війна, біль, смерть, кривда, несправедливість...).

Дійсно, це страшні слова, їх неприємно чути кожній людині. І тому тема нашого заняття: «Кажімо більше ніжних слів...».

Сьогодні ми разом із вами будемо пригадувати ніжні, добрі слова, говорити їх один одному, складатимемо з ними поезії, і я маю надію, що після сьогоднішнього заняття у світі стане більше ніжних слів, люди стануть добрішими, і в цьому буде і наша з вами заслуга.

А що ж таке доброта? (Прагнення робити добро; доброзичливість).

А які правила доброти ви знаєте? (Допомагати слабким, маленьким, хворим, старим, тим, хто потрапив у біду, пробачати помилки, не бути жадібними, не заздрити).

Давайте зараз спробуємо скласти римоване правило доброти, користуючись кінцевими словами у рядках.

....... пробачай,
....... не звертай,
....... пожалій,
....... зігрій.

У кожного з вас — різні вірші, свої правила доброти, але ідея у них одна. Хто її назве? (Будьмо добрими, говорімо більше ніжних слів).

Давайте зараз назвемо і запишемо добрі й ніжні слова, нехай вони постійно зігрівають наші серця.

(На дошці — «сердечка» з паперу, діти заповнюють їх словами: добро, милосердя, ніжність, мама, кохання, ласка, доброта, радість, сміх...).

Я зараз назву вам одне слово — експромт. Воно не відноситься до почуттів, бо експромт — невеликий вірш, складений без підготовки. Давайте запишемо його визначення і потім спробуємо скласти експромт із будь-яким словом, яке ви бачите у «сердечку».

Зверніть увагу на дошку. На ній розміщено піктограми (зображення людських облич у різному емоційному стані). Хто розпізнає їх настрій?

А яка серед них, на вашу думку, добра людина? (Всі, крім сердитої).

Чому? (Бо сердита,зла людина, вона завжди чимось незадоволена, а добрі слова для неї не властиві).

Давайте спробуємо скласти вірш, але не звичайний, а вірш-присвята доброті. Як ви гадаєте, що таке вірш-присвята?

(Відповіді учнів).

Запишемо визначення. Присвята — невеликий поетичний твір, присвячений кому-небудь, чи чому-небудь. А тепер складаємо вірші-присвяти. Хто відчуває складність, використовуйте кінцеві слова, які ви бачите на дошці:

....... ти,
....... в людині,
....... святині,
....... доброти.

Домашнім завданням вам було скласти вірш про почуття, яке ви пережили. Хто бажає прочитати свою поезію?

Про яке почуття йдеться? Чи завжди воно приносить радість? А коли — сум? Хто ще бажає виступити?

Дійсно, треба поспішати жити, творити гарні справи, говорити добрі слова. І саме про це йдеться у вірші нашого поета-земляка Сергія Малишка «Не скупімось на добрі слова». Давайте зараз послухаємо цю поезію і спробуємо визначити її віршовий розмір, риму, римування.

(Звучить фонограма).

Ми прослухали поезію. Хто з вас назве розмір поезії, риму, римування? Чому навчає нас дана поезія? А які люди вам подобаються: привітні чи байдужі, усміхнені чи похмурі, ті, котрі володіють собою чи легко вибухають?

Володіти собою — це велике мистецтво. Недарма почуття інколи порівнюють із стихією: грозою, штормом, землетрусом, цунамі. І я вам зараз пропоную заочну подорож у природу. Уважно прислухайтесь до звуків. Чи можна те, що ви почуєте, порівняти з почуттями? Якими саме? Тож подорожуємо.

(Фонограма «Звуки природи»).

Звуки чого ви чули? (Водоспаду).

Із яким почуттям його можна порівняти? (Коханням, дружбою).

Чому? (Кохання несе із собою радість і сум, захоплення і розчарування, бо це стрімке почуття).

Для наголошення, привернення уваги до якогось явища, почуття, думки у віршах використовують рефрен. Запишемо визначення.

Рефрен — це повторення групи слів чи кількох віршованих рядків. Наприклад: Творімо добро! Поспішаймо творити, Бо гарне людині Приємно робити, Творімо добро!

А зараз я хочу вам запропонувати скласти вірш про добрі почуття, використовуючи рефрен. Але перед тим, як ви почнете складати свої поезії, давайте пригадаємо, що таке плагіат? (Плагіат — літературна крадіжка, привласнення чужого твору). Як ви гадаєте, чому я вам так часто про це нагадую?

А тепер починайте складати свої поезії про почуття. Для тих, хто відчуває невпевненість, на дошці наведено опорні слова:

кохання, зітхання, чекання, світання, прохання;
ніжність, вірність;
доброта, мета, золота

Я дуже хочу почути ваші вірші й пропоную вам їх прочитати під супровід музики. Бо ніщо не зворушує так душу, як поезія і музика. А як називається це поєднання? (Мелодекламація — читання твору під супровід музики). Я уважно слухаю ваші поезії. (Фонограма).

Молодці, ви добре справилися із завданням, всі ваші поезії ми обов’язково запишемо до нашого літературного альманаху «Паросток». А вдома ви спробуєте скласти вірш на тему; «Добрі слова».

Я впевнена, що ви станете творчими людьми, бо тільки творчі люди так тонко відчувають оточуючий світ, вміють висловлювати свої почуття. А ще, як учитель, я хочу, щоб ви були тактовними, ввічливими. І тому, щоб виховати у вас ці риси, на закінчення нашого заняття я пропоную вам гру «Мікрофон». Зверніться до сусіда за партою зі словами-побажаннями. (Доброго здоров’я, хорошого дня, доброго дня, вітаю, гарного настрою, приємного відпочинку, зичу щастя, моє щире вітання, успіхів вам, всього доброго...).

Молодці! Ви справді сьогодні творчі, виховані, добрі й ніжні. Залишайтесь такими і надалі.

Кажімо більше ніжних слів,
Знайомим, друзям і коханим.
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану.
Чи перший біль, чи то останній) —
Коли б то знати наперед!
Кажімо більше ніжних слів,
Комусь всміхаймось ненароком.
То не життя людське коротке,
Короткі в нас слова черстві.
Кажімо більше ніжних слів.

(Фонограма «Не скупімось на добрі слова»),

А на закінчення я хочу побажати кожному з вас: людського щастя, милосердя, доброти, ніжності.

Кажімо більше ніжних слів!


Категорія: укрмова та л-ра | Додав: Nicolaj
Переглядів: 380 | Завантажень: 6 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017