Вівторок, 16.10.2018, 07:17
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » укрмова та л-ра

Народні вірування
[ Викачати з сервера (35.0 Kb) ] 16.09.2018, 11:38
; (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({ google_ad_client: "ca-pub-4688079762211246", enable_page_level_ads: true });
Народні вірування
(конспект уроку)

Автор: Л.В. Жадан

 

Дидактична мета. Ознайомити учнів з світоглядними уявленнями народу, системою вірувань та повір’їв.

 

Виховна мета. Виховувати інтерес до культурної спадщини свого народу, почуття національної самосвідомості та національної гордості за свій народ, любов до рідного краю.

 

Розвиваюча мета. Розвивати у дітей інтерес до культурних надбань свого народу, вміння робити самостійні висновки й узагальнення.

 

Обладнання. Рушник український, хліб-сіль, ікона, гілочка хмелю, часник, таблиці «Українська демонологія», ілюстрації до теми, демонологічні малюнки учнів.

ПЛАН.

1. Поняття українського дуалізму.

2. Історія української демонології.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Інтегрований урок-дослідження української літератури і художньої культури
Олег Ольжич — лицар української державності. Інноваційний урок.
Розробка уроку з української літератури в 7 класі за новелою Л. Пономаренко «Гер переможений».

Приказки та прислів’я

У чорта в зубах.
Не бійся чорта, а лихого чоловіка.
Крутиться, як чорт дорогою.
Сидить, як чорт на грошах у болоті.
1 в старій печі дідько топить.
Сивина в бороду, а чорт в голову.
Чорт чорний, а біс рябенький.
Продав чортові душу.
Мутить, як під греблею біс.
І чорт багато грошей має, а сидить в болоті.
Сердита, як відьма.
Уродився б біс, та півень заспівав.
Біс та його діти панують у світі.
Бісові свічка, а чортові дві.
З чортом не змагайся.
Чорт біса витягне з лісу.

Таблиці «Українська демонологія»..

Таблиця № 1. Чорти
Антипко, безп’ятко — чорт, якому дверима відбито п’яти, тому кульгавий.
Болотник — болотяний чорт.
Гайовик, лісовик — лісовий чорт.
Мамун — чорт, який поморочить розум людям.
Скарбівничий — чорт багача, що продає свою душу дияволу, стереже і збільшує багатство багатого.
Убиясник — чорт, що тікає від вовків. Вовки полюють на нього.
Огнянець, пекельник — чорт, що живе в пеклі.
Очеретяник — чорт, що живе в очереті.
Огнянець, пекельник — чорт, що живе в пеклі.
Очеретяник — чорт, що живе в очереті.
Бука, вова — чорт, що живе в полі.
Явида — чорт, що може зникати і з’являтись

Таблиця № 2. Відьми
Босорканя, яга, опириця — відьма.
Відьмак — чоловічий аналог відьми.
Чередільниця — відьма, що віднімає в корів молоко.
Корча — відьма, що перекидається ворожкою.
Босірка — відьма найнижчого ступеня.
Шестикрилка — відьма середнього ступеня.
Дванадцятикрилка — головна відьма.

Таблиця № 3. Русалки
Лоскотарка, мавка, водяниця — русалка.
Загативода — казкова істота, що може утримувати воду.
Літавиця — казкова жіноча особа, що спокушала парубків.

Таблиця № 4. Злі духи та біси
Блуд — лісовий дух, що заманює людей в нетрі.
Мара — злий дух хвороби, смерті.
Перелесник — злий дух, що має вид вогняного змія, літає вночі до жінок, дух померлого чоловіка.
Вихор — злий дух у вигляді волосатого чоловічка з крилами.
Морд — злий дух, що завдає людям мук і катувань.
Щезун — злий духі що приносить хвороби, мор.
Юда — злий дух, що примушує людей битись.
Босоркун — упир.
Біхрес — біс, що живе в лісі й схожий на мужика в червоній шапці.
Водяник — водяний біс.
Полубіс — напівбіс-напівлюдина.
Пек — пекельний цар, володар потойбічного світу.
Песиголовець — казкова істота з одним оком, що поїдає людей.
Польовик — привид з великим ротом, що поїдає дітей.
Вимітка — привид, що примушує носити себе на плечах.
Вовкулака — перевертень у вовка.
Лicyн — бог вовків, людиноподібна істота.
Домовик, домівник — сторож домашнього майна.
Цур, щур — домашнє божество, охоронець роду, посланець душ померлих.

Хід уроку

1. Організація учнів до уроку.

2. Мотивація навчальної діяльності.

(На фоні мелодії пісні, яку обирає сам вчитель, звучить поезія О. Олеся).

У часи ті Бог великий
Не ховавсь в небесній млі.
А усі Боги родились
І вмирали на землі.

Радо вдосвіта на сході
Прокидавсь ясний Дажбог
І ходив — блукав до ночі
Синім степом без доріг.

По зелених пишних луках
Волос пас овець гладких,
Грів їх вовною м’якою,
Одганяв вовків від них.

Над дрімучими лісами,
По пустелі лісовій
Бог Стрибог літав на крилах,
Грав на кобзі золотій.

Бог Перун на чорних хмарах
Вічно землю об’їздив,
Часом плакав, як дитина,
Часом сурмами будив.

Часом гнівом його серце
Наливалось, як вогнем:
Левом він ревів з-під неба
І погрожував мечем.

А в річках жили русалки,
Хапуни — водяники,
Лісовик свистів у лісі
І сміялися Мавки.

Треба добре було знати
Душі всіх богів земних,
То коритись, то змагатись,
То просити ласки в них.

3. Повідомлення теми і мети уроку.

4. Сприйняття й усвідомлення нових знань.

Слово вчителя. В основі духовності будь-якого народу лежать світоглядні уявлення, котрі, зокрема, проявляються через систему вірувань та повір'їв. Народний світогляд українців має три основних історичних шари: демонологічний, міфологічний та християнський. Перший — більш глибинний, притаманний найдавнішим часам, коли люди персоніфікували як надзвичайні природні явища, так і конкретні предмети оточуючого світу, вбачаючи в них демонів.

Другий шар зароджувався із появою владних суспільних структур, які потребували належного освячення. В основі цього шару лежало обожнювання природних, переважно небесних, стихій, уособлених в образах богів. Система уявлень про богів — міфологія — вже відтворює їх певну ієрархічність, виділяючи головних богів і другорядних.

Християнська релігія абсолютизувала цю ієрархічність, намагаючись пристосувати стару світоглядну систему до своїх потреб. Результатом такого протиборства ідей став релігійний дуалізм, тобто двовір’я, що відчувається й зараз. Сповідуючи ту чи іншу віру, ми, як правило, залишаємось язичниками — віримо в упирів, русалок, лісовиків, чортів.

Матеріали української демонології дають змогу глибше пізнати і зрозуміти наших предків, їх вірування та ставлення до навколишнього світу. Значна частина духів та поганських богів зникла з народної пам’яті з появою нової релігії. З’явилась група пізніших демонологічних сил, витворених народною фантазією під впливом християнства. Демонічний світ розділено на три групи: духів природи, домашніх духів і злих духів — нечистої сили.

Бесіда.

— Які демонічні образи вам відомі?

— Про які демонічні образи вам відомі народні перекази, легенди?

— Які демонічні образи зустрічаються найчастіше в нашій мові, уяві, у наших звертаннях?

Робота з народними приказками та прислів’ями

РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ № 1

1-й учень. Найбільша за чисельністю демонологічна група — чорти. Назва «чорти» походить від давньої назви «волхва», який умів читати таємні письмена язичницькі, записані чертами (рисками). Християнська релігія, борючись з давньою вірою, вклала в це слово нове значення, приписавши волхвам спілкування з нечистою силою.

Подібна доля й слова «біс». Воно означає назву лікаря-шамана, який магічними рухами виганяв злих духів з тіла людини. Змішання язичницьких і християнських вірувань створили дивовижний світ, населений фантастичними істотами.

2-й учень. Посередником між світом реальним і потойбічним виступають відьми. Саме слово походить від давнього слова, що означає «знати». Це вказує на давнє походження цього образу.

Відьми бувають двох категорій: вчені та від народження. У відьом, які такими народилися, повинен бути хвостик, а вчені відьми нічим не відрізняються від звичайних жінок. За повір’ям, відьмою дівчинка може народитися, якщо на матір було заслано прокляття або якщо та необережно проковтнула вуглинку, готуючи перед Різдвом вечерю. Якщо ж у сім'ї народжувалось сім дочок, то одна з них обов’язково — природжена відьма.

За повір’ям, вченою відьмою можна стати, якщо в ніч на Юрія піти на коров’ячий брід і набрати в рот води зі сліду корівки, покропити цією водою хреста, зняти з себе одяг і, розіславши його на хресті, вилізти на нього. Після цих дій жінка ставала відьмою, щоправда найнижчого розряду, що вміла тільки відбирати молоко в корів. Відьми вищих рангів могли накликати на людей хвороби, збирати у себе різних гадів, уміли приймати подобу різних птахів, тварин або людську подобу.

3-й учень. В ніч на Івана Купала відьми злітались на шабаш, найчастіше на Лису гору в Києві. Для польоту використовували кочергу, мітлу, ступу. Перед такою подорожжю натирались маззю, яка виготовлялась з магічними замовляннями із різного зілля, глини, викопаної під порогом, жаб’ячих лапок, зміїних голів.

Шабашем керує відьмак. Він може мати різні подоби, але найчастіше — ведмедя з рогами, риб’ячими плавниками, дзьобом. На своїх ігрищах відьми та інша нечиста сила влаштовують дикі оргії, пародіюючи церковні свята.

РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ № 2

4-й учень. На думку вчених, русалки та мавки колишні поганські божества, які сприяли родючості нив. Тому вони вимагали уважного і шанобливого ставлення до себе.

Русалки уособлюють душі померлих, які можуть бути і добрими, і злими.

Русалки найчастіше живуть у воді, рідше в лісових хащах, на полях, з’являються вночі при повному місяці або з появою зорі. Ці істоти мають жіночу подобу, чудову вроду, пишні розпущені коси, блідну шкіру. На Русалчин тиждень вони бігають житами, берегами річок, люблять гойдатися на гілках дерев, водити веселий танок.

5-й учень. Печальна посестра русалок — Мавка. Це ще одна жителька чудесного світу народних повір’їв. Мавка — царівна у казці природи. Таким створила її образ у драмі «Лісова пісня» Леся Українка, яка вміла глибоко розуміти красу і поетичність народних повір'їв. Було колись у народі слово «нявка». Так звали душі немовлят, що померли нехрещеними. З нявками небезпечно зустрічатись. Вони чіпляються до перехожих і біда тому, хто не зуміє їх спекатись: не має при собі полину чи любистку. Тому на Зелені свята ставлять на вікно м'яту, полин, любисток, на підвіконня кладуть часник, щоб не влізла у вікно русалка. Є таке повір'я, що русалки співають таку пісню:

Якби мені не часник,
Полин та солодка м’ята,
Тут би була тобі хата.

РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ № 3

6-й учень. У народних повір'ях, легендах зустрічаються імена домових, вовкулаків, чортів, бісів та інших духів.

Домових ще називають домівниками, домовими дідьками або просто дідьками. Вони живуть у хатах і можуть шкодити домашньому господарству, якщо їх не шанувати, а можуть допомагати, якщо полюблять господаря. Дідьки волохаті й вогкі, можуть приймати подобу людини, найчастіше образ сажотруса. Домівник може грюкати на горищі та мордувати коней, лякати дітей і душити вночі господаря, сидячи на його грудях і не даючи перехреститись. Допомога від дідька теж велика: він годує і доглядає хазяйські коні, засилає сватів до дочки хазяйського сина, примножує його багатство.

7-й учень. Вовкулаки — перевертні, приймають подобу вовків і чинять неприємності людям. Від їхнього шлюбу з відьмами народжуються упирі. Захистом від цього племені є осика, нею обгороджують двір. Осиковим кілком пробивають могили упирів, що за життя могли бути відомими і шанованими людьми.

РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ № 4

Друга частина уроку — зустріч з цікавою людиною, яка багато знає і вміє розповідати про демонологічний світ.

5. Узагальнення і систематизація вмінь і знань учнів.

Бліц-ринг

І ТУР

1.

У давніх слов'ян Наддніпрянщини — предків українського народу — було багато богів. Назвіть, яким богам поклонялись наші предки. (Бог Господар, богиня Сонця, богиня Зоря, богиня Хмара, Ромовик — пастух, бог Вітер, богиня Весна).

2.

В Україні уникали прямої назви «чорт», бо вважали: якщо вимовити це слово, то він обов’язково з’явиться. Тому-то чорт має цілий ряд найменувань. Яких? (Біс, диявол, вій, той, щезник, сатана, сатансил, лихий, злий, нечистий, куций, рябий, проклятий, лукавий, невидимий).

3.

Як тільки герой однієї з народних українських казок, сідаючи на пень, зітхав, у ту ж мить перед ним поставав старезний дід. Що це за казка, ким був цей дід? («Ох», чортом).

4.

Про якого бога йде мова?

«Він гарний, пишний, гордий та багатий. Він живе на горі, на великому дворі. На його дворі калинові й золоті мости, на дворі стоять понакривані столи. Він сидить за столом, лічить гроші і жде гостей. Через калинові та золоті мости до нього приходять у гості: боженько — ясне сонечко, місяць, зорі і дрібен дощик». (Пан Господар).

IІ ТУР

1.

У купальську ніч діють на землі і на небі великі чудеса. Які? (Цвіте папороть, цвіт папороті стереже нечиста сила. Лихі люди роблять на полі закрути з хліба. Відьми ходять доїти корів. Ходять по землі русалки. Дерево переходить з одного місця на інше. Всі звірі і птахи розмовляють між собою. Усяке зілля набирається незвичайної сили і знахарі зривають його для чарів. Страшна сліпа мідяниця розкриває очі, нападає на людей і пробиває їх наскрізь).

2.

Є у нашого народу повір'я: як тільки на папороті з’явиться квітка, то чорти зараз же її зривають, щоб вона не потрапила до рук людини. Чому? (Коли б людина зірвала ту квітку, то вона б, як і чорт, отримала б здатність розуміти мову птахів, тварин, дерев, вміла б виліковувати будь-яку хворобу, ворожити, причаровувати).

3.

Споконвіків український народ складав казки про нечисту силу. Згадайте назви таких казок. (Див. Українські казки про нечисту силу: Відьми та ворожбити. — K., Битий шлях, 1992, стор. 63).

4.

Пригадайте народні поради, які оберігають від нечистої сили. (Від чорта можна відігнатися березовою палицею. Не слід їсти опівночі: в цей час обідають чорти. Не можна вночі свистіти, бо дідько сердиться. Не можна оглядатися увечері, коли йдеш повз кладовище).

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
Інтегрований урок-дослідження української літератури і художньої культури
Олег Ольжич — лицар української державності. Інноваційний урок.
Розробка уроку з української літератури в 7 класі за новелою Л. Пономаренко «Гер переможений».


Категорія: укрмова та л-ра | Додав: Nicolaj
Переглядів: 36 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2018