П`ятниця, 17.11.2017, 19:17
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » укрмова та л-ра

Романтична реальність імпресіонізму
[ Викачати з сервера (116.5Kb) ] 03.08.2017, 15:17
ЗОРІЄНТОВАНІ НА ДОБРО

У РОМАНТИЧНІЙ РЕАЛЬНОСТІ ІМПРЕСІОНІЗМУ
Інтегрований урок-дослідження української літератури і художньої культури

Автори: Валентина СОСНОВА, Яна САМОХВАЛОВА

Тема. Використання засобів імпресіонізму в українській літературі та художній культурі на прикладі творчості імпресіоністів М. Коцюбинського, А. Сіслея, К. Моне.

Мета: проаналізувати використання засобів імпресіонізму в українській літературі та художній культурі на прикладі творчості митців-імпресіоністів М. Коцюбинського «Intermezzo», А. Сіслея, К. Моне; дослідити особливості їхньої імпресіоністичної манери; розвивати вміння працювати з додатковими джерелами (енциклопедіями, довідниками, Інтернетом); удосконалювати навички роботи в групах, дослідницькі навички; навички проектної діяльності; виховувати почуття прекрасного.

Обладнання: виставка репродукцій картин художників-імпресіоністів, фотопейзажі села Кононівки, краєвидів Дніпропетровщини (чи інших регіонів).

Форми і методи роботи: «Словесний настрій», «Незакінчене речення», випереджальне завдання, евристична бесіда, робота в групах.

Учні знатимуть:

  • етапи життєвого і творчого шляху М. Коцюбинського;

  • основні ознаки імпресіонізму;

  • представників імпресіонізму в пейзажному живопису.

Учні вмітимуть:

  • формулювати тему та основну думку художнього твору;

  • описувати душевний стан героя;

  • оцінювати красу й багатство образної мови творів художньої літератури і живопису;

  • обґрунтовувати роль пейзажів і портретів у художніх творах;

  • передавати свої враження від прочитаного та побаченого;

  • зіставляти різні погляди в процесі полеміки, аргументувати свої твердження, власну думку про твір.

Випереджувальні завдання:

  • групі літературознавців: дослідити роль дійових осіб у творі; з’ясувати роль пейзажу; створити мультимедійну презентацію «Романтична реальність»;

  • групі мистецтвознавців: зібрати інформацію про художників-імпресіоністів (створити презентацію);

  • групі художників: поспостерігати за характерними кольоровими гамами, прийомами зображення імпресіоністів.

Словник: імпресіонізм — течія в мистецтві й літературі другої половини XIX і початку XX ст., представники якої основним своїм завданням вважали витончене відтворення суб’єктивних вражень та спостережень, мінливих відчуттів і переживань, але без заглиблення в їхню суть; інтермецо — невелика інструментальна п’єса, що в XVII ст. виконувалася в перерві між актами трагедії, пізніше — опери.

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку («Словесний настрій»: схарактеризуйте свій настрій за допомогою двох-трьох прикметників).

Актуалізація опорних знань і суб’єктивного настрою.

«Незакінчене речення»: продовжити речення:

«Читаючи новелу “Intermezzo”, присвячену Кононівським полям, я відчув... (побачив..., зрозумів...)».

«Розглядаючи фотографію краєвидів Дніпропетровщини, я відчув... (побачив..., зрозумів...)».

II. Цілевизначення і планування.

Представлення концепту теми.

Учитель. Про життя й творчість Клода Моне, Альфреда Сіслея, Михайла Коцюбинського вам уже дещо відомо. Вдома ви прочитали новелу «Intermezzo». Запишіть тему уроку й визначте завдання, які ми будемо вирішувати на сьогоднішньому уроці. Окресліть проблемні запитання.

Узгодження цілей уроку і плану роботи.

Додатково ми:

— ознайомимося з імпресіонізмом як мистецьким явищем;

— дізнаємося про шляхи подолання депресивного стану;

— визначимо вплив суспільних обставин на формування умонастроїв та емоцій людей початку XX століття;

— формуватимемо здатність поєднувати романтичну піднесеність і об’єктивну реальність.

Епіграф уроку.

Йду поміж люди. Душа готова, Струни тугі, наладжені, вона вже грає...
(М. Коцюбинський)

Завдання групі художників. Відобразити на площині Кононівські поля очима сучасників, використавши засоби імпресіоністів.

III. Опрацювання навчального матеріалу

Евристична бесіда:

— Що вас вразило в новелі М. Коцюбинського «Intermezzo»?

— Чи вивчали ви твори, схожі на цей?

— Що в новелі, на ваш погляд, особливого?

— Які ознаки лірики є в новелі «Intermezzo»? (Відтворення почуттів і настроїв ліричного героя; емоційний тонус; неповторна образність слова).

Твір, який ми сьогодні вивчаємо, виходить за рамки наших звичних уявлень про літературні жанри й напрями. У ньому використані засоби імпресіонізму.

Робота групи «Мистецтвознавці».

Повідомлення «Імпресіонізм як мистецьке явище».

Презентація «Світосприйняття художниками-імпресіоністами».

Захист проекту «Романтична реальність».

Імпресіонізм постав спочатку у французькому малярстві. Художник Клод Моне назвав картину, у якій вишукано відтворив враження від сходу сонця, «Імпресія. Схід сонця». Він акцентував увагу на мінливості світлотіней і переживанні від їхнього сприйняття.

У стилі імпресіонізму працювали художники Едуард Мане, Огюст Ренуар, Едгар Дега, Каміль Піссарро.

Наприкінці XIX ст. імпресіоністичний стиль спостерігається у французькій літературі (Гі де Мопассан, брати Гонкури та ін.), у польській (Ю. Тувім, С. Жеромський), російській (І. Бунін, І. Анненський та ін.).

В українській літературі імпресіоністичний стиль започаткував М. Коцюбинський, написавши твори характерних для імпресіонізму жанрів — образки, акварелі: етюди, новели. Імпресіонізм також представляють українські письменники Галина Журба, Гнат Михайличенко, Михайло Івченко, Євген Плужник та інші.

Імпресіонізм зумовив розквіт мобільних жанрів «малої прози» — це коротке оповідання, новела, шкіц, арабеска.

Митці-імпресіоністи зосереджувалися на відтворенні миттєвих вражень від безпосереднього зіткнення з якимись явищами, на щонайточнішому фіксуванні сприйнятого в даний конкретний момент.

Ознаки:

  • відсутність певної ідеології;

  • відмова від ідеалізації ідеалу;

  • багатство кольорів і тонів;

  • жанрова специфіка (найрозвиненішим жанром є новела);

  • сюжет як ланцюжок подій втрачає своє колишнє значення; об’єднуючим началом стає настроєвість; імпресіоністична новела часто буває як розповідь або сповідь; пейзаж — засіб психологічної характеристики, а не тло подій;

  • нові мовні засоби: яскрава оригінальна тропіка, уривчаста синтаксична будова речень, послаблення логічних зв’язків, посилення емоційності, часте використання інверсій, безсполучникові конструкції.

Словникова робота

Романтика (із тлумачного словника) — умонастрій, який характеризується ідеалізацією дійсності, мрійливою споглядальністю; незвичайність, казковість чого-небудь, що викликає до себе емоційне, піднесене ставлення з боку людини; героїка, піднесення.

Романтик (із тлумачного словника) — романтично настроєна людина.

Реальність (із тлумачного словника) — дійсне, об'єктивно існуюче; те, що можна здійснити, виконати; уміння й здатність правильно враховувати й тверезо оцінювати об’єктивні умови; можливості, сили.

Реаліст (із тлумачного словника) — людина, яка вміє й здатна правильно враховувати й тверезо оцінювати об’єктивні умови, можливості, сили.

«Intermezzo» за жанром — соціально-психологічна новела — один із найдосконаліших і найдивовижніших творів митця.

— Доведіть, що М, Коцюбинський був романтиком у душі.

— Доведіть, що Клод Моне був романтиком у душі.

— Чи був М. Коцюбинський реалістом? (Проводиться паралель із сучасністю).

Дискусія.

— Що важливіше: бути реалістом чи романтиком?

— Чи можна бути одночасно романтиком і реалістом?

— Чи можна бачити романтику в реальності? Чи треба це? Чи важливо?

— Кому в умовах суворої реальності живеться легше: реалістові чи романтикові?

— Чи існує романтична реальність?

Робота з текстом новели.

— В «Intermezzo» створена картина природи. Зовнішній сюжет ледь проступає. Спробуйте переказати сюжет новели. (Учні переказують сюжет.)

— На які частини можна умовно поділити новелу? Чому? (Можна поділити на дві частини: перша — поганий настрій героя, песимістичний, друга — настрій покращується, повертаються сили й оптимізм.)

— Які кольори переважають у першій частині? («Десять чорних кімнат, налитих пітьмою», «Я чую твердість і форму затоплених на дні чорної пітьми меблів», «сам потону у чорній пітьмі», «увійти в темні кімнати» та ін. Чорні, темні кольори переважають.)

— З чим у вас асоціюються ці кольори? (Це кольори негативного настрою, страху, смерті, безнадії, відчаю.)

— Які емоції описані у творі? (Безнадія, страх, бажання побути на самоті, втома, негативні емоції; бадьорість, оптимізм, спокій.)

— У чому емоційна криза героя? (Він прагне бути вільним від суспільства: «Мене втомили люди. Мені докучило бути заїздом, де вічно товчуться оті створіння, кричать, метушаться і смітять». «Признаюсь — Заздрю планетам: вони мають свої орбіти, і ніщо не стає їм на їхній дорозі. Тоді як на своїй я скрізь і завжди стрічаю людину» . Емоційна криза героя в тому, що він прагне бути вільним від суспільства і в той же час бажає, щоб його визнавали як особистість. Тобто він ніби одночасно перебуває в реальному й ірреальному світі.)

— Якими засобами художники-імпресіоністи передають свої враження на площині?

Проблемне запитання.

— Чи можна самотність вважати ліками для душі?

— Як чините ви, коли хочете зняти напругу, скинути свою втому?

— Деякі молоді люди звертаються у таких випадках до алкоголю та наркотиків. Чи можна таким чином відпочити, відновити свої сили?

— Свій твір М. Коцюбинський визначив як новелу. Які ознаки новели наявні в цьому творі? (Невеликий обсяг, мала кількість дійових осіб, напружений сюжет.)

Схематичне розташування дійових осіб.

  Михайло Коцюбинський
«INTERMEZZO»
 
 

Залізна рука міста

 

Людське горе

 

Планети

 

Ліричний герой

 

Сонце

 

Вівчарки

 

Ниви у червні, жайворонок

 

Але в ній є і «дійові особи», як у п’єсі. Тож простежимо, які «ролі» виконують ті чи інші дійові особи твору.

— Які «герої» діють у новелі? (Моя утома. Ниви у червні. Сонце. Три білих вівчарки. Зозуля. Жайворонки. Залізна рука города. Людське горе.)

— Як ви розумієте зміст метафори «залізна рука міста»? (Залізні конструкції є основою кожного міста, замість землі — холодне каміння; холод і замкнутість у серцях його мешканців; цивілізація приречена на загибель, екологічна катастрофа неминуча).

— Чи вдалося б ліричному героєві відпочити у межах міста?

— У місті панує закон, суть якого полягає в одному слові «треба», а як ви це розумієте?

— Кому заздрить герой? (Планетам.)

— Чи можна побудувати життя так, щоб слово «треба» збігалося з «хочу»?

— Чи можна провести паралель між ліричним героєм і вівчарками? (Так, тварини на припоні. Героя тримала, наче ланцюг, залізна рука міста, роблячи його злим, знервованим, втомленим. Металевий ланцюг робив те саме з вівчарками.)

— Кононівські поля показані саме в червні. Чому?

— Чому спів жайворонка асоціюється у героя з арфою? (Арфа в грецькій міфології була улюбленим музичним інструментом Аполлона — покровителя мистецтва. Тому спів маленької польової пташечки порівнюється з божественною музикою, яку можна слухати день і ніч.)

— Багато критиків говорили про Коцюбинського як про сонцепоклонника. Чи можете ви підтвердити цю думку? («Я дуже щасливий, що стрічаюсь з ним тут, на просторі, де ніхто не затулить його обличчя, і кажу до нього: «Соне! Я тобі вдячний. Ти сієш у мою душу золотий засів — хто знає що вийде з того насіння? Може, вогні?»)

— З якою метою імпресіоністи використовують сонячне сяйво?

Завдання.

Заповнивши таблицю, дослідіть роль дійових осіб у творі.

Група літераторів — І

Образ, предмет Цитата Враження Настрій Коментар
Сонце        
Зелена земля        
Ниви в червні        
Зозуля        
Три білих вівчарки        
Тиша        

Група літераторів — II

Образ, предмет Цитата Враження Настрій Коментар
Людське горе        
Тінь людини        
Моя утома        
Залізна рука города        
Три білих вівчарки        

Визначте роль пейзажів та їхні особливості. Заповніть таблицю:

«Бачимо» «Чуємо»
   

Група літераторів — III.

«Бачимо» «Чуємо»
Зелені хвилі. Хлюпають.
Шовк колосистої хвилі. Покошланий шум.
Кожна стеблина. Пересипання зерна.

Творча команда. Визначте імпресіоністичні особливості новели, спираючись на знання, отримані на уроці.

Зразок виконання завдання

а) Новела відтворює, як дійсність впливає на стан душі героя.

б) Сюжет твору розкриває вузлові почуття, стани душі ліричного героя.

в) Душа героя — арена філософсько-психологічного конфлікту почуттів, відчуттів, станів свідомості, переживання ліричного героя.

г) Відтворення за допомогою зорових і слухових образів змін у настроях людини,

д) Пейзаж — засіб психологічної характеристики.

е) Відтворення впливу дійсності, природи на душевний стан людини.

IV. Рефлексія.

Оцінювання навчальної діяльності.

Озвучування очікуваних результатів. («Враження від враження»)

Як ви розумієте слова епіграфа? (Призначення митця творити для людей, дарувати їм своє мистецтво. Ліричний герой готовий на це.)


Категорія: укрмова та л-ра | Додав: Nicolaj
Переглядів: 51 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017