П`ятниця, 17.11.2017, 19:16
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Уроки » світова л-ра

Велич людського серця
[ Викачати з сервера (79.0Kb) ] 25.07.2017, 10:07
Велич краси людського серця
(урок за казкою Г.К. Андерсена «Снігова королева»)

Автор: Ольга Граузе

Мета: розкрити конфлікт казки — зіткнення краси живої і неживої, за допомогою порівняльного аналізу з поезіями В. Симоненка, показати вічність і актуальність цієї теми; учити дітей робити висновки на основі прочитаного, допомогти їм осягнути велич краси людського серця; виховувати щирість, доброту, відповідальність за свої слова та вчинки.

Обладнання: схеми за казкою «Снігова Королева», портрети й ілюстрації до казки, сніжинки, квіти, тексти віршів В. Симоненка, портрети Андерсена, Симоненка, музика до казки «Снігова Королева».

Тип уроку: урок-діалог з елементами компаративного аналізу казки Г.К. Андерсена «Снігова королева» і поезій В. Симоненка.

Хід уроку

I. Створення необхідного психологічного настрою,
входження у світ казки, пробудження інтересу в учнів

Звучить музика, на фоні якої вчитель читає вірш В. Симоненка.

Флегматично зима тротуаром поскрипує,
Фантастично плете казки,
Позіхне десь під білою липою,
На шибках покладе мазки.
Вкриє землю габою сріблястою,
І в напруженій тиші нічній
Світ здається чарівною казкою,
Нерозгаданим плетивом мрій.

Учитель. Прекрасним плетивом мрії можна назвати і казки Г. К. Андерсена. Вони наповнені дивовижною силою правди, поваги до людей і сонячним світлом Віри, Надії, Любові.

II. Актуалізація опорних знань, розвиток мовленнєвих навичок учнів

Розповідь учителя, поєднана з бесідою.

«Що ж, почнемо! Коли дійдемо до кінця нашої казки, то будемо знати більше ніж тепер», — писав Г. К. Андерсен. Ці слова ми можемо віднести й до нашого уроку.

Життя людей — це вічна боротьба добра і зла, а мистецтво — ніби дзеркало, у якому вона відбивається. У мене в руках дзеркало. У нашому житті — це дуже корисна й необхідна річ, без якої ми не уявляємо свого існування.

Казка «Снігова Королева» теж починається розповідаю про дзеркало.

— Хто його власник? (Злий Троль.)

— Що сталося з дзеркалом — необхідною річчю — в руках Троля та його «школи дияволів» ? (Воно розбилося.)

Дзеркало стало небезпечним, перетворилося з корисної речі на небезпечну: його скалки, розлетівшись по всьому світу, потрапляючи в очі й серця людей, робили їхні погляди хибними і злими, а серця крижаними.

III. Розкриття конфлікту казки

Давайте пригадаємо, між чим завжди йде боротьба в народних казках? (Між добром і злом.)

— А з чим асоціюється добро в цих казках? (Із красою.)

— А зло? (Із потворністю.)

Учитель. Конфлікт між красивим і некрасивим зрозумілий. Але в житті буває, що за зовнішньою красою криється внутрішня потворність. Саме такий конфлікт (зіткнення) між зовнішньо однаково гарними персонажами спостерігаємо в казці «Снігова Королева».

1. Виразне читання поезії

(сприяє кращому сприйняттю матеріалу уроку, розвиває творчі здібності. Введення елементів компаративного аналізу, розвиток критичного мислення).

Не забудь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем,
Тільки раз ми на землі живем,
У могилу не бери провину.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро добром спіши воздати —
Мудрість завжди доброю була.
Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина учиться по тому,
Чи вона зробила, що могла,
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало.

2. Асоціативний аналіз (примушує учнів самостійно шукати асоціативні зв'язки, розвиває логічне мислення).

Учитель. Ви прослухали вірш Миколи Луківа (показує портрет) — відомого українського поета.

— Як він перегукується з казкою Андерсена?

— Які слова з цього вірша ви могли б віднести до Герди? Чому?

— Підтвердіть прикладами з казки, що Герда «зробила все, що могла», шукаючи Кая. (Діти наводять приклади самопожертви Герди.)

— Що давало Герді сили перемогти труднощі, які випали на її долю?

— Чому всі, хто траплявся на шляху дівчини — і люди, і звірі, — допомагають їй?

— Чи можна уявити, що скалка кривого дзеркала потрапила в серце Герди?

— Пригадайте, з чим порівнює обличчя Герди Андерсен? (З трояндою.)

—А чому саме цю квітку він обрав? (Трояндасимвол краси, тендітності, любові. Але в Андерсена вона набуває ще одного символічного значенняпам'яті.)

— Пригадайте, коли Герда потрапила до жінки, яка вміла чаклувати, у її саду вона побачила море квітів. Але дівчину не покидає відчуття, що чогось не вистачає. Чого саме? (Троянд. Дівчина побачила троянду на капелюшку чаклунки, її охопила туга, вона почала плакати. Сльози впали на землю, і звідтіля з'явились трояндові кущі. Герда все згадала.)

— Отже, у чому сила маленької Герди? (У її серці, в силі її пам'яті, у вірності.)

3. Робота в парах (підвищує активність, якість знань учнів з різними можливостями, формує навички роботи в парі, взаємодопомоги, взаємонавчання).

Учитель. На ваших партах є квіти. Працюючи в парах, з'ясуйте, які риси характеру притаманні Герді, і запишіть їх на пелюстках квітки. Оберіть, на яку частинку серця прикріпити — червону чи синю.

— Які риси характеру, на вашу думку, вирізняють дівчинку серед інших героїв?

(Доброта, уміння любити, вірність, цілеспрямованість, милосердя, готовність до самопожертви, відданість, сила духу, упевненість у правильності своїх дій.)

(Учитель прикріплює на велике серце, що на дошці, заготовлені квіти з названими характеристиками.)

Учитель. Ви пам'ятаєте, що жодна людина, яка познайомилась із Гердою, не могла вже залишатися такою, якою була раніше.

Маленька розбійниця — добрішає, Герда спонукає її до розважливих дій, примушує зняти маску зухвалості. Принц і принцеса перестають турбуватися лише про власні персони, а допомагають героїні, забезпечивши її всім необхідним на дорогу. Лапландка і фінка допомагають їй знайти дорогу до палацу королеви.

— У чому ж сила душевної краси Герди? (Вона здатна зробити людей кращими.)

Учитель. Погляньте, яким квітучим, по-справжньому прекрасним стало серце, воно милує око, зігріває душу.

(Учитель прикріплює до другої сторони серця сніжинку.)

Розвиток критичного мислення, уміння оцінювати факти, робити самостійний вибір, аргументувати свої висновки.

— Як ви гадаєте, що красивіше квітка чи сніжинка? (Вони красиві обидві.)

— Чим насамперед відрізняються краса сніжинки, крижинки, інею від квітів, дерев, тварин? (Одні живі, іншінеживі.)

— Чи має справжня краса ціну, чи мусить вона обов'язково бути корисною?

Учитель. У казці діє ще одна героїня, така сама красива зовні, як і Герда. Давайте пригадаємо, як її описує автор.

4. Рольова гра. (Використання власного досвіду учнів, уміння послуговуватися асоціативним мисленням; спонукає учнів до активної діяльності та застосування навичок у нетипових ситуаціях; значно поглиблює розуміння і збереження матеріалу.)

Учитель. Снігова Королева вродлива, але холодна, нежива, від неї не віє теплом, прихильністю. І сьогодні ви маєте можливість у цьому переконатися. Адже Снігова Королева завітала до нас. Ви маєте нагоду поставити їй декілька запитань. Мета нашого інтерв'ю визначити риси, які вирізняють її серед інших героїв казки.

Приблизні запитання та відповіді.

— Чому ви звернули увагу саме на Кая? Адже ви прийшли до нього вперше, коли в серці хлопця ще не було скалки дзеркала Троля? (Я була розгнівана на нього, бо його зухвалість була безмежнавін пообіцяв розтопити мене на гарячій плиті!)

— Чому ви викрали його? (Я хотіла помститися цьому хлопчиську, примусити його зрозуміти, хтоя, а хто він!)

— Чому ж ви поцілували його лише двічі? Він вам сподобався, і ви вирішили його пожаліти? (Сподобався? Пожаліти? Що це? Я не розумію, про що йдеться! Цілувати його тричі не було сенсу, адже було б нераціонально так чинити з матеріалом. Кай мав мені ще послугувати.)

— І що ж ви мали на увазі, залишаючи йому життя? (Він мав стати моїм учнем, продовжувати мою справу.)

— Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, чи хоче цього Кай, що він відчуває, які його бажання? (У нього немає бажань, почуттів, бо я цього не дозволяла.)

Учитель. Давайте подякуємо Сніговій Королеві. І підемо далі.

5. Робота в парах (розвиток критичного мислення, уміння оцінювати факти; робити самостійний вибір, аргументувати свої висновки).

Ви знову попрацюєте в парах. Ваше завдання — з'ясувати, якими рисами характеру вирізняється Снігова Королева. Запишіть їх на сніжинках, які лежать на вашому столі. (Діти виконують роботу.)

Учитель. Назвіть ті риси, які ви визначили в Сніговій Королеві. (Холодність, самолюбство, лють, злість, ненависть до всього, що не хоче підкорюватися їй, байдужість, самовпевненість.)

Учитель. Погляньте на наше серце. Яка частинка його для вас більш приваблива? Чому?

Ми вже з вами говорили про те, що краса недовговічна: троянди відцвітуть, а сніжинки розтануть. Отже, будь-яка краса минуща.

— Поясніть, чому Снігова Королева примушує Кая будь-що скласти слово «ВІЧНІСТЬ»? (Вона намагається отримати вічну й непоборну владу над душами людей.)

— Чи вдалося Каю скласти це слово? (Ні, як він не намагається, не може цього зробити.)

— А кому це вдається? (Це вдається Герді.)

6. Робота з текстом, удосконалення навичок роботи з текстом; виразне читання.

Учитель. Ми підійшли до фінальної сцени казки — «Герда в палаці Снігової Королеви».

— Зачитайте опис палацу (7 розділ). Чи приваблює вас палац?

— На чому зосереджує увагу Андерсен, описуючи головну залу? (На озері, яке нагадує дзеркало, розбите на геометрично рівні частини, Королева називає його «дзеркалом розуму».)

— Що спільного між дзеркалом Троля і дзеркалом Снігової Королеви? (Обидва дзеркала зроблені нелюдськими руками, без любові, а тому ніколи не зможуть принести ні радості, ні користі, а, швидше, навпаки.)

Учитель. Давайте ще раз прочитаємо сцену зустрічі Герди з Каєм, зробимо це в особах.

(Діти інсценізують уривок.)

Учитель. Що ж виявилося сильнішим від крижаного серце Кая? (Гаряче серце Герди.)

Згадаймо, що сльози Герди вже оживили кущі троянд, а тепер — серце Кая. Отже, серце людини — кущ троянд.

Пам'ятаєте, ми з вами з'ясували, що саме Герді вдалося скласти з крижинок слово «ВІЧНІСТЬ». Радіючи оживленню Кая, сміючись і плачучи, Герда передала свою величезну радість крижинкам. І вони затанцювали, склавшись у потрібне слово, звільнивши Кая. Боротьба закінчилась. «ВІЧНІСТЬ» підкорилася невинній дитячій радості, краса живого людського серця перемогла холодну, крижану душу. Настала квітуча весна.

Введення елементів компаративного аналізу,
розвиток критичного мислення.

Учень. Але є ще кращі квіти, невидимі для очей

Не цвітуть вони на клумбах і на тихих озерцях,
А цвітуть вони у грудях, у людських цвітуть
серцях.
В щирім серці, в чесних грудях — вірю,
знаю — квіти є!
Щастя їм коріння поїть, радість барв їм додає.
В них красується, ясніє мрій дитинна чистота,
Золотими пелюстками в них кохання розцвіта.
Щоб вони не помарніли в душах чистих і ясних,
Завжди ніжністю й любов'ю поливайте,
люди, їх.
(В. Симоненко)

Учитель. Яка головна думка цього вірша? Чого він навчає нас?

— Хто з героїв казки Андерсена у своєму серці носить квіт любові, доброти, віри?

— Погляньте на наше серце. Яка з його частин вам подобається більше? Чому?

— Давайте разом сформулюємо ідею казки «Снігова Королева». Вам допоможе аркуш № 2 з вашої робочої папки. Причитайте запропоновані вислови та оберіть той, який, на ваш погляд, може виразити головну думку твору.

7. Робота в парах (підвищує активність, якість знань учнів з різними можливостями, формує навички роботи в парі, взаємодопомоги, взаємонавчання).

Запропоновані вислови:

  • «Очі — дзеркало душі».

  • «Любов, добро і тепло випромінюють серце і душа».

  • «Лише Добро, Любов, Вірність зможуть перемогти холодну красу та себелюбство».

IV. Підсумки уроку

Учитель. Сьогодні ми з вами спробували з'ясувати, що ж містить у собі поняття краси людського серця. З'ясували, що немає нічого більш величного, прекрасного й вічного, ніж уміння серця любити, вірити, сподіватися.

Краса людського серця це та сила, яку не в змозі перемогти навіть чаклунство. Як тут не згадати слова мудрої фінки: «Сильнішої, ніж вона (Герда) є, її не зробиш. Силав її серці».

Мені здається, — може, я не знаю, —
Було і буде так у всі часи:
Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну велич людської краси.
І тому світ завжди благословляє
І сонце, що встає, і серце, що кохає.
(В. Симоненко)

Ось і закінчується наш урок. Ми дізналися набагато більше, ніж знали на його початку. Звичайно, не існує снігових королев, злих тролей. Але погляньте навколо себе — і ви побачите і добру, відважну Герду, і маленьку розбійницю, яка прикидається злою, і Кая, якому все байдуже. І не десь у казці, а в нашому житті люди рятують один одного, і добро перемагає зло.


Категорія: світова л-ра | Додав: Nicolaj
Переглядів: 61 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017