Неділя, 28.05.2017, 22:20
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Заходи з охорони праці » Заходи шкільні

Здоров’я вчителя
[ Викачати з сервера (78.0Kb) ] 10.11.2016, 16:21

МАРШРУТ ЗДОРОВ’Я ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ

Відновити свій фізичний стан можна навіть на робочому місці. Проведіть у канікулярний час учительський День здоров’я.

Традиційно в школах відзначають Дні здоров’я — зазвичай для учнів. Але хіба педагоги не потребують, щоб про їхнє самопочуття також потурбувалися? Адже ще не зійшла з облич викладачів літня засмага, а вже можна побачити перші ознаки вчительської втоми: страшенно хочеться спати, заважають зосередитися голоси хлопчаків, котрі грають у футбол на шкільному подвір’ї, дратують діти, які забули вдома циркулі, завуч став просто нестерпним. Це початок отого самого «вигорання», про профілактику якого казатимуть психологи ближче до зими. Насправді ж починати розв’язувати проблему потрібно вже зараз...

Чому б одного разу не повісити над входом до школи запрошення: «Ласкаво просимо до школи перипатетиків»? Освічені люди зразу пригадають: перипатетики означає «ті, що гуляють».

Шкільні психологи пропонують викладачам пройти «стежиною здоров’я», ознайомитися з простими, доступними (незважаючи на катастрофічний брак часу та грошей) прийомами підтримання своїх сил. До того ж, не маючи досвіду роботи над особистим фізичним та емоційним станом, педагогам складно буде виховати в учнів усвідомлення цінності здоров’я, звичку вести здоровий спосіб життя.

Маршрут, на відміну від звичних естафет для дітей, не потребує різких рухів, спеціальних спортивних навичок.

Перша зупинка — «Канони здоров’я»: ознайомлення з основними заповідями Салернського кодексу здоров’я — медичного трактату XIX ст. (Додаток 1). Можна обрати будь-який інший поетичний текст, який простими словами передає основні закони збереження здоров’я та налаштовує на позитив.

Додаток 1

САЛЕРНСЬКИИ КОДЕКС ЗДОРОВ’Я

На початку XIV ст. в Італії була опублікована видатна пам’ятка Середньовіччя — Салернський кодекс здоров’я. В ньому у віршованій формі викладені основні гігієнічні критерії збереження та зміцнення здоров’я, зокрема додержання законів раціонального харчування.

Першим його законом рекомендувалось дотримуватися в Середні віки помірності в їжі:

Повинен помірність в їжі собі ти призначить весною,
В літню спеку особлива шкода від бенкетів надмірних,
Восени будь обережний з плодами: біда не стряслась би.
Скільки захочеться — їж без остраху ти в зимову пору.

Ще в XIV ст. було відомо: «надмірна вечеря аж ніяк не корисна для наших шлунків» і, щоб спокійно спалось, перед сном наїдатися не потрібно. І далі:

Ти за їжу не сідай, не взнавши, що шлунок
Пустий і вільний від їжі, яку ти спожив перед цим.
На бажання їсти ти сам одержиш тому підтвердження,
А сигналом буде слини пробігаюча цівка.

Салернський кодекс здоров’я спонукав до споживання свіжого, але не гарячого хліба, технологічно правильно виготовленого шляхом бродіння, при цьому хліб повинен бути пористим і добре пропеченим. І нині хліб із закальцем бракують і не дозволяють до реалізації в торговельній мережі:

Хліб не гарячий хай буде, а також ще й не черствий,
Квашеним, пористим має він бути і добре пропеченим.

Салернський кодекс застерігав проти розведення їжі рідиною:

Дуже шкідливо запивать те, що їси за обідом.
Холод виникне в шлунку, а з ним незваріння їжі.

Тепер не дотримуються цієї рекомендації, адже перші страви містять достатню кількість рідини. Проте застерігають проти надмірного вживання концентрованої їжі.

У XIV ст. телятину і язик вважали надмірно поживною їжею. Тепер телятина і язик — поживні білкові продукти, які рекомендують хворим, дітям. У XIV ст. сир вважали грубою їжею, корисною лише для здорових людей:

Сир холодить, утруднює, він груба, тверда їжа.
Сир разом з хлібом корисно поїсти, але тільки здоровим.
Якщо людина нездорова, сир з хлібом їсти не годиться.

Разом з тим автори Салернського кодексу критикують середньовічних лікарів за неправильне ставлення до сиру:

Сир шкідливий — кажуть погані лікарі постійно,
Але не знають вони, чому він шкідливий.
Силу від сиру одержує інертний шлунок.
Це свідчення тих, хто опанував зцілення науку.

У XIV ст. знали, що сирі груші важко перетравлюються на відміну від варених, а вживання вишень та інших ягід не має протипоказань, навпаки сприяє кровотворенню:

Якщо ти вишень з’їси, то одержиш немалі блага:
Чистять шлунок вони, а ядра — від каменів рятують.
Буде добра кров у тебе від м’якоті ягід,
А сливи теж корисні: вони і охолоджують, і послабляють.

У XIV ст. ще не вживали картоплі. її взагалі не було в Європі. Картоплю в харчовому раціоні замінювала ріпа:

Ріпа, дійсно, має сечогінні властивості, але її негативна дія на зуби не доведена.

До періоду культивації картоплі в Європі (XVIII ст.) бобові були однією з основних складових харчування населення. Квасолі в XIV ст. ще не було в Європі. Вживали горох, сочевицю. Вже в епоху Середньовіччя були відомі корисні та некорисні властивості гороху. Це констатує Салернський кодекс здоров’я:

Ми встановили, що потрібно горох і хвалити, і лаяти.
Без шкірки він добрий і в достатній мірі корисний,
Але з шкіркою — надимає живіт і, отже, шкідливий.

Дійсно, в шкірці гороху міститься олігосахарид рамноза, для розщеплення якого в травному каналі людини немає ферментів. Тому надмірне вживання гороху викликає порушення процесу травлення і метеоризм.

У XIV ст. пиво в Європі було поширеним слабоалкогольним напоєм. Середньовічні лікарі знали його сечогінну дію, не лише позитивний вплив на процес травлення їжі, а й негативний — сприяння ожирінню:

Пиво живить надмірні соки і силу приносить,
Тіло повнить, а також сприяє творенню крові,
І викликає сечу, а живіт і пом’якшує, і надимає.

Вживання східних прянощів в Європі почалося в Середньовіччі, в епоху Великих географічних відкриттів. Зі сходу мореплавцями були завезені чорний перець та шафран. До епохи Великих географічних відкриттів європейська їжа була прісною і несмачною. Захоплення прянощами призвело до їхнього надмірного вживання. При приготуванні їжі використовували також багато солі. Середньовічні лікарі помітили корисні властивості прянощів: покращення процесу травлення їжі, жовчогінну дію, антимікробну здатність:

Чорний є перець, він розчиненню легко піддається.
Соки він може очистить, сприяє він травленню.
Білий же перець шлунку при кашлі і болях корисний,
Попереджає він також холодну остуду.
Думка є, що шафран надає і відразу, й бадьорість,
У члени вливає він силу й печінку у нас оновлює.

На думку авторів Салернського кодексу здоров’я:

Свіжі яйця, багряні вина, супи найжирніші,
Хліб з пшеничного борошна надають тілесну міцність.

Немає заперечень. Яйця, супи, хліб — поживні продукти, а червоне вино має кровотворні властивості.

Персики, яблука, груші, сири, молоко,
Солонина, м’ясо оленяче й козине,
І заяче м’ясо й бичаче —
Все це чорну жовч збуджує і шкодить хворим.

Переважна більшість цих харчових продуктів нині широко використовується в раціональному і дієтичному харчуванні. Можна заперечити лише проти вживання солонини і бичачого м’яса.

У Середні віки не дотримувались раціонального режиму харчування. З сучасних позицій раціональне харчування повинно бути 3-4-разовим. У Франції, вірніше в її провінції Бургундії, тоді говорили, що ангели їдять один раз на день, люди — двічі і тільки тварини їдять три і більше разів на день. Отже, загальновживаним було дворазове харчування, а дні надмірних бенкетів змінювались тривалими постами.

Згідно з середньовічними рекомендаціями після вживання їжі не варто спати і багато рухатися:

Спати після прийому їжі і рухатись багато —
Усе це слух погіршує.
Воно у всьому до сп’яніння подібне.

І тепер після прийому їжі рекомендується здійснити прогулянку, а ні в якому разі не спати.

Підсумовуючи вищевикладене, можна стверджувати: багато рекомендацій щодо раціонального харчування було сформовано ще в Середньовіччі.

Друга зупинка — «Веселка»: потрібно обрати з розмаїття кольорових квадратиків найприємніший для очей. Надання переваги якомусь із кольорів може багато розповісти про стан здоров’я, про настрій людини (Додаток 2).

Додаток 2

ВПЛИВ КОЛЬОРУ НА ЗДОРОВ’Я ТА НАСТРІЙ

Чому одні предмети, речі відразу здаються нам привабливими, а інші спочатку відштовхують? Справа тут не тільки в їх формі, дизайні та інших характеристиках, але і в їх кольорі. Наш мозок абсолютно по-різному реагує на самі різні кольори. Кожен колір має своє значення. Деякі лікарі разом з основним курсом лікування радять своїм пацієнтам використовувати кольоротерапію в якості «додаткового лікарського засобу», тому якщо ви хворі, оточіть себе речами в улюблених тонах, і настрій відразу підніметься.

Якщо ви перебуваєте в стані стресу або впали в депресію — ці тони повинні бути зеленими. Зелений колір — найкращий антидепресант. Придбайте собі пару-трійку речей красивого смарагдового кольору, постеліть зелене покривало на ліжко або поставте кілька зелених рослин на вікно. Незабаром ви відчуєте себе краще, навіть якщо не будете концентрувати свою увагу на даних предметах.

У свою чергу, червоний колір — символ пристрасті, агресії, колір впевнених у собі людей. Якщо хочете виділитися з натовпу, виберіть для виходу в світ червоне плаття, і ви навряд чи залишитеся непоміченою. Якщо вас чекає приймати участь у презентації або виступати з промовою — накрасьте губи червоною помадою. Вона приверне додаткову увагу до ваших губ, і ймовірність того, що вас почують, помітно зросте.

Хочете підвищити працездатність? Поставте на свій робочий стіл пару-трійку предметів жовтого або оранжевого кольору. Вони будуть дарувати вам відчуття радості і вічного свята.

У блакитних тонах найкраще декорувати свою спальню. Блакитний дарує почуття умиротворення, однак не варто переборщувати, інакше спокій може перерости в апатію. Крім того, блакитний дарує відчуття свіжості і холоду, тому найбільше він підійде для сонячних приміщень.

Білий — символ чистоти і невинності. Не випадково у більшості країн наречена виходить заміж саме в білій сукні.

Іншими словами, якщо ви хочете змінити ваше життя, придивіться уважніше до вашого гардеробу, інтер’єру вашого будинку або робочого кабінету. Можливо, прийшов час додати яскраві акценти.

Третя зупинка — викладачі вчаться ходити по-королівськи (по прямій лінії, торкаючись землі подушечкою, розташованою трохи нижче від основи великого пальця ноги, та перекочуючи масу тіла на всі пальці ноги — від великого до мізинця), тренувати ходу й поставу за методикою Ігоря Моісеєва. Виявляється, самий простіший і абсолютно безкоштовний спосіб тренування — ходіння східцями. Тут доводиться йти майже на носочках, не вдаряючи п’ятами по твердій поверхні, а отже, не завдаючи шкоди хребту, не струшуючи мозок. У більшості шкіл три поверхи. Тож протягом дня вчителі мають непогане навантаження. Важливо пам’ятати при цьому, що не просто так сходами бігаєш, а фігуру зберігаєш.

Четверта зупинка — «Оцінка кількості здоров’я». Охочі зважуються в медичному кабінеті, вимірюють зріст, тиск, розглядають різні таблиці, щоб визначити свій особистий індекс маси тіла, заповнюють анкети самодіагностики, щоб розібратися, з якими хворобами слід боротися в першу чергу. У фізкультурному залі педагоги виконують нескладні вправи для стрункої шиї (Додаток 3), для стомлених ніг (Додаток 4), для розслаблення (Додаток 5) — крихітний комплекс можна робити, сидячи навіть у кабінеті під час перерви, або ж на нараді в учительській: збоку нічого не буде помітно. Зазвичай фізкультурники переконують колег у необхідності розробляти різні групи м’язів, загартовуватися, робити зарядку. Але це програма-максимум, яка не кожному під силу.

Додаток 3

ВПРАВИ ДЛЯ СТРУНКОЇ ШИЇ

Не секрет, що струнка шия не завжди дається від природи, тому жінки здавна володіли знаннями, як зберегти гарну шию. Як домогтися цього, і як схуднути до літа всього за десять хвилин в день? За допомогою спеціальних вправ!

Вправа «Повороти голови»

Стоїмо прямо, голову повільно повертаємо вправо до упору, намагаємося побачити те, що знаходиться у нас за спиною. Також плавно повертаємося назад у вихідне положення. Повторюємо теж в інший бік. Число повторень 6-8 разів.

Вправа «Нахили голови»

Початкове положення – стоячи, голова прямо. Нахиляємо її вперед, потім назад, вправо і вліво. Повторюємо 5-7 разів. Важливо не робити різких рухів і намагатися добиватися кращого результату.

Вправа «Цифри»

Стоячи або сидячи на стільці, підборіддям малюємо цифри. Починаємо з одиниці і йдемо по порядку. Намагаємося промальовувати всі нюанси і робити якомога більшу амплітуду рухів. За один раз – десять цифр, в іншій – малюємо наступний десяток.

Вправа «О, У, И»

Ця вправа ще наші бабусі використовували, щоб залишатися красивими. Стаємо перед дзеркалом і з перебільшеною артикуляцією починаємо вимовляти голосні звуки: «О», «У», «И». При цьому м’язи обличчя, підборіддя і шиї повинні працювати. Не дивуйтеся, якщо з незвички на наступний день вони будуть боліти, значить, ви їх довго не тренували. Число повторень – 10-15 разів.

Додаток 4

ЯК БОРОТИСЬ ІЗ СИНДРОМОМ ВТОМЛЕНИХ НІГ

Чи є у вас синдром втомлених ніг?

Перевірте себе на наступні симптоми:

  • тяжкість, біль, втома ніг не тільки до вечора;

  • відчуття гудіння ніг;

  • судоми в литках;

  • набряклі стопи і щиколотки;

  • відчуття «повзання мурашок» або печіння у венах;

  • відчуття оніміння ніг.

Пам'ятайте: всі ці симптоми не є нормальними для здорових ніг! У нормі ноги повинні бути легкими.

Звідки береться синдром втомлених ніг?

Синдром втомлених ніг мучить не тільки тих, хто більшу частину дня проводить на ногах. Ті з нас, хто протягом дня майже нерухомо сидить (а якщо ви працюєте за комп'ютером, ти ви так і сидите!), також схильні до неприємних проявів. Адже щоб ефективно гнати кров по венах, ноги повинні бути в тонусі.

Боремось із синдромом втомлених ніг

Отже, якщо ви помітили за собою симптоми втомлених ніг, починайте вживати заходи!

Загальні заходи:

Підкладіть у взуття ортопедичні устілки. А взуття краще вибирати якісне, особливо, якщо у вас є багато зайвої ваги.

Каблук для щоденного носіння повинен бути не більше 4 см довжини і стійким.

Ретельно підійдіть до вибору взуття. Якщо взуття трохи тісне — це значить, ви будете страждати від синдрому втомлених ніг, поки його не розносите. Може, не треба таких жертв? Щовечора піднімайте ноги вгору (наприклад, задирайте їх на стіну, коли лежите на ліжку) і проводьте так 15 хвилин.

У наших вен є ще одна улюблена поза: колінно-ліктьова, як її називають у народі Виявляється, вона теж благотворно впливає на стан вен.

Не їжте на ніч — адже їжа на ніч уповільнює клітинний обмін і заважає нашим венах нормально відновлюватися.

При сидінні розслабляйте ноги. Це легко зробити свідомо. Не схрещуйте ноги і не кладіть одну на іншу.

Вправи, щоб «розігнати кров»

Давайте розженемо застій крові в ногах!

Сядьте на стілець прямо, босоніж. Спробуйте пальцями ніг підняти з підлоги який-небудь невеликий предмет (наприклад, запальничку).

«Педальки». Ви все ще сидите на стільці? Дуже добре. З'єднайте коліна разом, а ногами ви як би натискаєте педальки: підніміть носок однієї ноги вгору, і в той же час опустіть носок іншої ноги вниз. Сидячи витягніть ноги перед собою і обертайте стопами то в одну, то в інший бік.

Встаньте прямо, руки витягніть вперед. Підніміться на носочки і опустіться 4-5 разів.

Вправа «Велосипед» — крутіть його ногами лежачи.

До речі, вправи, які можна робити сидячи, бажано виконувати і протягом робочого дня. Ноги вам тільки спасибі скажуть!

Водні процедури

Увечері нашим ногам найгірше. Саме тому кожен вечір балуйте їх водними процедурами.

Ходіть по воді! У ванну наливається прохолодна вода до середини ваших литок. Додається морська сіль — 2-3 столові ложки на ванну. Розчинили її? — Тепер ходіть! Ось побачите: втоми ніг як не бувало.

Фітованночка для ніг. Склад для неї можна купити в магазині, а можна зробити відвар кінського каштана або календули.

Контрастний душ або контрастна ванна для ніг. Душ, звичайно, краще й зручніше, але можете поперемінно опускати ноги то в холодну воду, то в гарячу.

Після ванни добре втерти в шкіру ніг олія мигдалю або лимона. Якщо олії немає — підійде будь-який антиварикозний крем.

Додаток 5

ПРОСТІ СПОСОБИ РОЗСЛАБИТИСЬ:

Відвернення уваги.

Робіть щось або думайте про щось стороннє, легке і приємне, що Вас не дратує і не змушує напружуватися. Зустрічаючись зі старими друзями або знайомими намагайтесь не обговорювати Ваші проблеми або хвороби, а краще розпитайте про їхні інтереси та захоплення. Ще корисно повністю переключати свою увагу, наприклад, переглянути футбольний матч по телевізору, або зайнятися вишиванням, випробувати нову комп'ютерну гру, поглянути на голубів на даху... Таким чином, Ваша увага налаштується на щось ще, і не залишиться місця для сумних думок про напружені м'язи спини.

Вправи на напруження і розслаблення.

Це фізична вправа, при виконанні якої Ви напружуєте одну групу м'язів Вашого тіла максимально сильно протягом 7 секунд, відчуваєте сильне напруження, а потім розслаблюєте м'язи. Потім Ви те ж саме повторюєте з іншою групою м'язів і так далі до тих пір, поки не виконаєте цю вправу з усіма м'язами тіла за винятком больових зон.

Розслаблююче дихання.

Ця вправа працює, коли під час дихання напружуються м'язи Вашої діафрагми, а не стінки грудної клітки. Намагайтесь практикувати дихання діафрагмою щодня:

  • Сядьте прямо в зручному кріслі й спробуйте визначити, що у Вас працює під час дихання;

  • Подумайте про дихання сплячої дитини, її живіт рухається вгору і вниз.

  • Покладіть руки на живіт і думайте про те, як легені наповнюються повітрям. Відчуйте, як Ваші плечі підводяться під час глибокого вдиху.

Розслаблююча медитація.

Ці вправи краще за все виконувати після вправ на розслаблення.

  • Спробуйте уявити себе в минулому, пригадайте час або якусь ситуацію, коли Ви відчували себе абсолютно щасливими й вільними. Наприклад, пригадайте Вашу відпустку на березі моря, або уявіть, як Ви сідаєте за стіл, щоб з'їсти шоколадний торт, який мама тільки що вийняла з духовки.

  • Спробуйте пригадати всі, навіть, найдрібніші деталі, які є у Вашій пам'яті, красиві місця, запахи, звуки, і, перш за все, відчуття безпеки, світла, спокою. Відчуйте себе незалежною і вільною людиною, особистістю.

  • Уявіть, що ви спускаєтеся по красивій алеї до дверей, які розкриєте у світ Вашої мрії. Саме тут, в цьому місці напрям Ваших думок змінюється, Ви відчуваєте себе щасливою людиною. Через деякий час Ви уявляєте, що повертаєтеся назад, виходите за двері й поступово повертаєтеся в своє сьогодення.

Запам'ятайте:

  • Коли ми напружені, тіло не може відновити м'язову енергію, стає неприродним, і ми стомлюємося набагато швидше, ніж зазвичай.

  • Навики розслаблення м'язів можна чудово розробляти й надалі застосовувати в будь-якій ситуації.

  • Існують фізичні та емоційні способи, що допомагають розслабити м'язи.

П’ята зупинка — кабінет музики. Спочатку потрібно усміхнутися, як Будда (великими пальцями відтягти назад куточки рота, вказівними пальцями — вуха, куточки очей — середніми пальцями), хвилини дві. Мімічна вправа поліпшить настрій, навіть якщо на душі не надто весело. Тепер слід відновити правильне дихання (при будь-якому русі, що здавлює груди, робити носом різкий і сильний вдих), і можна співати. Хоча б наспівувати, аби заспокоїтися, стабілізувати внутрішній ритм, отримати задоволення.

Шоста зупинка — їдальня. Необхідно поговорити про здорове харчування, поділитися простими рецептами (жінки це дуже полюбляють), щось приготувати із наявних продуктів (салатик, окрошку). Поїсти цьогорічних яблук (найкорисніший фрукт наших широт!) і, звичайно, заварити трав’яні чаї. До речі, запас м’яти, чебрецю, звіробою, глоду, сушених яблук можна зберігати в учительській, щоб педагоги могли на перервах відновити сили цілющим напоєм, вдихнути аромат, що підбадьорює.

Зміст станцій та вправ учительського Дня здоров’я змінюється залежно від можливостей уподобань організаторів. Однак їм не обійтися без помічників — найактивніших, легких на підйом учителів.

Звичайно влаштувати подібне свято для викладачів замість, скажімо, звичної педради неможливо без підтримки адміністрації. Проте директор і завучі так само зацікавлені в поповненні своїх внутрішніх ресурсів, як і їхні рядові співробітники. До того ж вони розуміють, що без доброзичливих, упевнених у собі педагогів неможливо створити хорошої школи. Нині у керівників освіти не так багато можливостей заманити людей високими зарплатами, заохотити працівників преміями. Але є методи заохочення не менш ефективні: створити комфортний клімат у колективі, дати людям можливість розвиватися, навчатися чогось нового.

Стара мудра істина: дітям добре в тій школі, в якій добре вчителям. Тоді й на душі директора стане радісніше.


Категорія: Заходи шкільні | Додав: Nicolaj
Переглядів: 136 | Завантажень: 4 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2017