Понеділок, 19.02.2018, 11:27
Вітаю Вас Гість | RSS

Кунцівська школа    
ВІРТУАЛЬНИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2012 » Лютий » 3 » Чому смерть не залишає уроків фізкультури
19:52
Чому смерть не залишає уроків фізкультури

А яка Ваша думка?

ЧОМУ СМЕРТЬ НЕ ЗАЛИШАЄ УРОКІВ ФІЗКУЛЬТУРИ?
(Два погляди на одну проблему?)

Рік тому міністр освіти Дмитро Табачник пообіцяв по-новому проводити уроки фізкультури в школах. Сталося це після смерті у столичній школі семикласниці Марійки Щуренко. Що насправді змінилося?

Міністр пообіцяв: учителі фізкультури припинять ставити оцінки школярам спочатку 1-4, а потім і 5-11 класів. Щоб учні не гналися, а фізруки не вимагали з них високих балів. «Система оцінювання з фізкультури буде відмінена. Це робиться для того, щоб урахувати активність дихання. Чому раніше були трагедії? Тому що хтось намагається із секундоміром порівнювати, за скільки секунд дитина пробіжить 30 метрів, 60 метрів», — заявив Табачник. Також Міністерство зобов’язало школи вже з 2011 навчального року почати ділити учнів на три групи: ті, які можуть займатися спортом у повну силу; ті, які можуть складати полегшені нормативи; ті, котрим спорт протипоказаний узагалі.

Яка смерть змінила думку міністра

О 10 годині 54 хвилини 6 лютого 2011 року Київська міська станція швидкої медичної допомоги отримала виклик: у спортивній залі школи №219 на уроці фізкультури одній із учениць стало зле. Привід для виклику: дитина непритомна. До приїзду медиків учитель фізкультури проводив закритий масаж серця, штучне дихання. Бригадою швидкої допомоги констатована клінічна смерть. Відразу розпочаті реанімаційні заходи: закритий масаж серця, штучна вентиляція легенів, електроімпульсна терапія із застосуванням дефібрилятора, інкубація трахеї, медикаментозне лікування. Реанімаційні заходи продовжила друга спеціалізована бригада, яка прибула на місце події. Об 11.48 констатована біологічна смерть, реанімаційні заходи були припинені. За 2 дні Дмитро Табачник оголосив про нові правила на уроках фізкультури.

Що реально зроблено? Чи почали ділити школярів на групи? У Міністерстві відповіли: «Так». Із минулого вересня у школах справді вимагають від кожного учня довідку про стан здоров’я. «Свідомо» опитало тоді величезну чергу під кабінетами дитячої поліклініки у центрі столиці. Узагалі таке обстеження має бути безкоштовним, але тоді всі опитані мами зізнавалися: несли від коробки цукерок до 200 гривень. І всім огляд здався поверхневим.

«Ми 3 години просиділи в коридорі, щоб хвилин 10 нас оглянув лікар. Хоча ні, оглянув — це голосно сказано. Записав щось у бланк», — розказала «Свідомо» мати першокласника Валентина. На доказ молода мама дістала з сумки трохи прим’ятий папірець.

«Якщо по порядку, то дивіться. Ось, наприклад, зріст — чесно, ніхто не вимірював. Вага і тиск — аналогічно. Лейкоцити та інші показники крові — виписані з минулорічного аналізу. Обстеження ортопеда — ну, тут я взагалі довго сміялась: записані результати року народження... І так усе. Ну про що ця довідка говорить? Що мій син не помре на фізкультурі? А може в нього серце хворе! Хто це перевірить?» — мама обурено запхнула довідку назад до сумки.

Як ці довідки використовують? Через соціальну мережу «ВКонтакті» ми анонімно опитали сотню старшокласників з усієї України. Восьмеро учнів відповіли: «Нас ділять на групи». 92 заявили: «Усі роблять однакові вправи, ніякого розподілу за станом здоров’я немає».

«У журналі ми на групи поділені. Навіть біля прізвищ намальовані чоловічки, зафарбовані в різні кольори — кому можна займатися, кому — ні. Але це — для перевірок. Уроки у нас проходять, як і завжди — всі разом, нормативи однакові», — написала одна зі школярок.

У МОН ця реальність — не секрет. «Усе залежить від школи, а головне — від учителя. Поділ — це зайва морока для нього, більше роботи. А доплачувати йому за це ніхто не буде. Тому в більшості шкіл по Україні на групи ділять тільки умовно, для галочки і для перевірки. Хоча і перевірки нічого не дають. Як вплинути на вчителя? Звільнити чи зарплатні не дати? Так він звільниться і хто буде викладати? Ніхто...» — поділився зі «Свідомо» думками один із високопосадових чиновників Міносвіти, попередньо попросивши не називати його прізвища.

Чи припинили виставляти оцінки? Усі опитані нами в різних регіонах учителі й школярі повідомили — ні, не припинили. На уроках фізкультури діє навчальна програма, що була затверджена у 2009 році й передбачає оцінювання учнів. Цю програму намагався в ручному режимі полегшити попередник Табачника Іван Вакарчук, на долю якого теж випала не одна смерть школярів. Він особистим наказом вилучив із програми нормативи по активних вправах — бігу, підтягуванню. Але наступник Вакарчука це рішення відмінив.

«Це абсурд. Діти повинні займатися спортом. Рішення мого попередника — нонсенс», — заявив Табачник на одній із перших прес-конференцій і повернув усе, як було. І хоча після смерті Марійки Щуренко нинішній міністр змінив думку, уроки фізкультури досі передбачають більше навантаження, ніж було за його попередника. Біг на 30-1000 метрів, човниковий біг, стрибки, підтягування — всього цього школа вимагає й далі.

Неприємно писати про біг чи підтягування в негативному контексті. Але це гірка правда. Коли ми задалися запитанням, а як часто й у яких містах стаються ці смерті, Міністерство охорони здоров’я та його обласні управління дозволили виявити наступні тенденції. Виявилося, що рекордну кількість дітей фізкультура забрала 4 роки тому — в 2008-ому. Тоді на уроках померло семеро дітей. 2009 рік фізруки пережили без жодної трагедії. (Пам’ятаєте, саме тоді міністр Вакарчук вилучив із програми інтенсивні фізичні вправи?!). А ось 2010-го та минулого року, коли стрибки, біг та підтягування повернулися, померло шестеро дітей — по троє за рік. Марійка стала першою жертвою минулого року, і вже після неї померло ще двоє школярів.

Якщо смертність прямо пов’язана з активністю вправ, вочевидь, тут і діагноз, і ключ до вирішення біди.

Чому діти помирають?

Востаннє фізичну форму школярів досліджували ще в 2008 році. Робив це інститут педіатрії, акушерства та гінекології при Академії медичних наук. За тодішніми підрахунками науковців, лише 30% дітей шкільного віку могли вільно займатися спортом. Тобто для 7 з 10 дітей уроки фізкультури реально загрожували здоров’ю.

«Зараз ми маємо справу з зовсім іншими дітьми. Вони не бігають вулицями, а весь час сидять за комп’ютером», — коментує ці дані колишня очільниця київського управління охорони здоров’я, а тепер заступник міністра Раїса Моїсеєнко.

Аналогічні пояснення і в практикуючих лікарів. Приватний дитячий лікар Олена Медій нарікає: «Щонайбільше половина дітей принаймні півгодини, ну максимум годину, витрачає на фізичні навантаження. І зауважте: зараз я говорю не про день, а про тиждень. От так і виходить, що у 80% школярів недостатній фізичний розвиток».

Лікар радить батькам не звинувачувати медиків, а взятися за здоров’я дитини самим: «Замість того, щоб купити дитині нову приставку, придбайте краще велосипед. Або замініть спільний перегляд улюбленого серіалу на вечірню прогулянку, а краще пробіжку. Відведіть малюка на секцію».

І ось тут має допомогти держава.

«Узимку я не вилізала з ковзанів. Після уроків — одразу на ковзанку. І до ночі. Ми не тренувалися посилено. Гурток був для школярів молодшого віку, тому здебільшого каталися в своє задоволення», — розповідає киянка Марина про своє дозвілля зразка 1980 року.

А через 30 років знайти спортивну школу чи гурток для школяра — справа не з легких. У 2010-му в Києві знесли льодовий стадіон «Крижинка», де Марина займалась фігурним катанням і куди хлопці з її класу ходили на хокей. Така ж доля стадіону «Переможець», де тренувалася однойменна юнацька футбольна команда.

Що тоді в регіонах? У Міністерстві освіти ми знайшли статистику по кількості позашкільних і спортивних закладів в Україні станом на 1 січня 2011 року. І побачили закономірність: у тих регіонах, де на уроках фізкультури в останні 2 роки помирали діти, охоплення дітей секціями занизьке.


Виділено області, де за останній навчальний рік на уроках фізкультури померли діти

На статистику, зазначену в таблиці , Міносвіти тільки розводить руками. Нам лише пообіцяли, що з нового навчального року на фізкультурі точно зникнуть оцінки.

«Впровадження нових програм розпочнеться поетапно з 1 вересня 2012 року. Оцінювання навчальних досягнень із фізичної культури за новою програмою здійснюватись не буде», — заявив директор Департаменту загальної середньої освіти МОНу Олег Єресько.

Смерті за останні 2 роки

Вересень 2010, село Користь, Рівненська область. 17-річний учень помер після уроку фізкультури від серцевого нападу.
Жовтень 2010, Донецьк. Лікарі, які приїхали до школи, констатували: 16-річний хлопець помер він набряку мозку.
Листопад 2010, Кременчук, Полтавська область. 5-класниця зламала хребет під час розминки.
Жовтень 2011, село Хряцька, Чернівецька область. 14-річний учень помирає від серцевої недостатності під час 60-метрівки.
Листопад 2011, село Іванчани, Тернопільська область. 15-річний хлопець помер від серцевої недостатності.

ПОЛЕГШЕНІ ВИМОГИ З ФІЗКУЛЬТУРИ
ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ЗНОВУ ПОЛЕГШАТЬ

1 вересня обіцяють укотре переглянути підхід до уроків фізкультури. У школах запровадять нові навчальні програми. Кажуть, Міністерство освіти скасує оцінювання. Поки що оцінки з цього предмету школярам продовжують ставити. Але роблять це обережно.

Нові програми з фізкультури запроваджують щороку

Уже кілька років школярі на уроках фізкультури навчаються за полегшеною програмою. Ніхто не намагається будь-що пробігти 1,5-кілометровий крос, від якого коле у боці, у роті — присмак крові, а у журналі — «трійка». Та й оцінку виставляють уже не тільки за суто фізичні здібності.

— Школярі займаються за програмою, яка була запроваджена у 2009-2010 році для 5-9 класів, а на її основі Міністерство розробило нову програму для 10-11 класів. Вона діє з цього навчального року, — розповіла Юлія Шкурат, методист з фізичної культури при міському управління освіти.

Нинішня програма з фізкультури побудована за модульною системою і складається з 2 обов’язкових та варіативних модулів.

Обов’язкові модулі: теоретико-методичні знання та загальна фізпідготовка.

Варіативні модулі: баскетбол, волейбол, бадмінтон, аеробіка, аквааеробіка, «городки», лижна підготовка, плавання, настільний теніс, туризм, гандбол, гімнастика, легка атлетика, футбол, гирьовий спорт.

— Змістове наповнення предмету вчитель формує самостійно, — говорить Юлія Володимирівна. — Але обов’язковим є включення до кожного модуля теоретичної й загальнофізичної підготовки. Критеріями відбору варіативних модулів є наявність матеріально-технічної бази, кадрове забезпечення та побажання дітей.

Кількість модулів для опанування школярами:

У 5 — 6 класах учні мають опанувати 4-6 варіативних модулів.

У 7 — 8 класах: 3-5 модулів.

У 9 класі: 3-4 модулі.

У 10 — 11 класах: 2-3 модулі.

Уже кілька років школярів ділять не на 2, а фактично на 3 групи: основну, підготовчу, спеціальну. Діти підготовчої групи присутні на уроці, опановують матеріал, але не здають контрольні нормативів. Діти на спецгрупі мають проходити завдання у невеликих групах у позаурочний час.

Найпопулярніші модулі — з ігрових видів спорту

На початку навчального року вчителі фізкультури проводять у класі вступний теоретичний урок, на якому разом із дітьми вибирають модулі на рік. У деяких сільських школах, де збереглися лижі, нині вивчають лижний спорт. У двох полтавських школах директори закупили ракетки і школярі обрали модулі з бадмінтону. Грають навесні й восени. Загалом, за словами методиста, найчастіше обирають ігрові види спорту: баскетбол, волейбол, футбол, гімнастику, легку атлетику. У 11 класі, де за рік потрібно опанувати 2-3 модуля, обирають здебільшого баскетбол або волейбол, футбол і гімнастику. Аеробіку та аквааеробіку, «городки» у Полтаві на заняттях не практикують — немає умов. Хоча, на думку вчителів, на уроках фізкультури цілком можна було б виточити необхідне обладнання для гри у «городки».

Про безпечні оцінки

Успішність учня з фізкультури оцінюють уже не тільки за контрольними нормативами. Враховують активність на уроці, заняття фізкультурою, участь у спортивних змаганнях — на підставі цих показників нараховують бонусні бали. Якщо учень, наприклад, фізично не може здати норматив зі стрибків, «накинути» бали зможе знанням теорії. У процентному співвідношенні теорії на уроках фізкультури значно побільшало. Якщо у 9 класі на тиждень 3 уроки, то 1 з них буде у класі, 2-у спортзалі.

На думку освітян, відмовлятися від оцінювання на уроках фізкультури не можна — дітям потрібен стимул працювати. Хоча, зазначають, основна мета фізкультури — «відпочити від сидіння на уроках».

— На мою думку, ставити оцінки на фізкультурі тільки за антропометрію (хто скільки стрибнув, як пробіг) неефективно. Звісно, ці показники треба враховувати при виведенні оцінки, але це не може бути головним, — говорить Іван Гончаренко, директор школи № 13 у м. Полтава. — За останні роки, з введенням модульної системи, гадаю, дітям на уроках фізкультури стало цікавіше. Учителі, у свою чергу, стали більш уважними, адміністрація школи слідкує, щоб завжди була присутня медсестра. Якось наш медпрацівник звернулася до мене, щоб я її відпустив отримати матеріал для щеплень, то я не дозволив. Хай іде хтось інший. Та й не тільки на фізкультурі ж може трапитися нещасний випадок.

За останні роки кількість інструктажів та перевірок на уроках зросла. Окрім уроку з безпеки життєдіяльності, перед початком кожного модуля по фізкультурі школярі мають пройти теоретичний курс — 1 лекцію та поставити підпис у журналі інструктажів.

Від дітей ніхто не вимагає «давай, з останніх сил постарайся», у 5 класі крос можна взагалі пройти. При цьому викладачі наполягають, щоб діти, які належать до спеціальної групи, були присутні на уроках у спортивній формі. А от кількість дітей, яких переводять на спецгрупу, щоб «не перенавантажувати» за останні роки, вже не зростає.

Нещодавно чиновники від медицини оголосили, що практично кожен школяр страждає на 1-2 хронічних недуги. Причина: алкоголь, тютюн та комп’ютер. Тож підстав для подальшого полегшення вимог із фізкультури викладачі не вбачають. Мовляв, і так уже спростили максимально. Хай краще рейди по місцях продажу тютюну й алкоголю проводять.

Медогляд перед 1 вересня ретельний і може тривати тиждень

Перед початком року всі школярі в обов’язковому порядку мають пройти медичне обстеження. Незважаючи на величезні черги, які кілька місяців наповнюють коридори поліклінік, загалом батьки задоволені.

— Мій син проходив огляд у дитячій поліклініці на вулиці Нікітченка, — розповідає мати 9-класника. — Довідку ми до школи принесли аж на початку листопада, бо ніяк не могли вибратися до поліклініки. Щоб обійти всіх лікарів, знадобилося близько тижня. Такого, щоб просто ставили штамп у довідку «здоровий», не було. Дуже ретельно оглядали сина у хірурга, окуліста, терапевта, стоматолога. Кардіолог почув якісь «шуми», послали на УЗД, на щастя, підозра не підтвердилася. У підлітковому кабінеті сина присідати просили. У січні, до речі, знову оголосили, що школою поведуть на медогляд.

Учнів із медичними довідками, потенційних «пропускальників» фізкультури, більше сотні ледь не у кожній школі. Але від деяких захворювань спецгрупа не рятує. Випадки, коли на уроках в учнів траплялися епілептичні напади, непоодинокі. В одному медсестра змогла вколоти учневі антисудомний препарат, в іншому — запропонували лише склянку води й викликали батьків.

У Полтавському педуніверситеті серед обов’язкових дисциплін на всіх факультетах в останні роки з’явилася «Безпека життєдіяльності та основи охорони праці».


За матеріалами:
Максим Опанасенко, Марія Землянська, бюро журналістських розслідувань «Свідомо». ЧОМУ СМЕРТЬ НЕ ЗАЛИШАЄ УРОКІВ ФІЗКУЛЬТУРИ. 2-8 лютого 2012, КОЛО №5 (502)
ТЕТЯНА ЦИРУЛЬНИК. ПОЛЕГШЕНІ ВИМОГИ З ФІЗКУЛЬТУРИ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ЗНОВУ ПОЛЕГШАТЬ. 2-8 лютого 2012, КОЛО №5 (502)


Переглядів: 1848 | Додав: Nicolaj | Рейтинг: 5.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Календар
«  Лютий 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829
Реклама

Copyright Кунцівська ЗОШ I-III ступенів © 2018