Пояснювальна записка
Програма курсу за вибором «Рідний край» розрахована на учнів 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Вона є логічним доповненням знань учнів з курсу «Географія України», на вивчення якого зменшена кількість годин за програмами для 12-річної школи.
Мета курсу — ознайомити учнів з природою, населенням, господарською діяльністю людей свого краю (області, адміністративного району), сформувати в них природничі, соціальні, економічні знання та вміння як необхідні компоненти освіти.
Вивчення курсу «Рідний край» сприятиме розширенню, поглибленню і систематизації знань учнів про природу, населення, господарство своєї області (адміністративного району). Реалізація даного курсу дає можливість вчити учнів вести краєзнавчу пошукову та дослідницьку діяльність з використанням знань як з географії, так і з історії, біології, літератури та інших предметів шкільного компоненту, навчити учнів узагальнювати і оформляти результати власних досліджень.
Програма курсу «Рідний край» передбачає розв’язання таких завдань:
• дати учням ґрунтовні знання про природу, населення і господарство свого села (міста), району, області;
• ознайомити з принципами раціонального використання природних ресурсів свого краю;
• навчити учнів практично застосовувати здобуті географічні знання, оцінювати стан природи своєї області (району) і вплив на неї господарської діяльності людини;
• виховувати бережливе ставлення до природи і ресурсів свого краю (області, адміністративного району);
• усвідомлення особистої причетності до подій, що відбуваються в навколишньому середовищі та в суспільстві свого краю (адміністративного району).
Реалізовувати програму краще в II семестрі навчального року, коли учні мають певну суму знань і вмінь з курсу «Географія України».
Програма курсу «Рідний край» включає вступну частину та два розділи. У «Вступі» (на вивчення якого відводиться 2 години) розглядаються об’єкт вивчення, джерела краєзнавчих знань, методи краєзнавчо-пошукової та краєзнавчо-дослідницької діяльності, способи оформлення результатів краєзнавчої роботи.
Розділ І — «Фізична географія рідного краю» складається з 7 гем, які передбачають вивчення компонентів природного комплексу території, що вивчається. На вивчення даного розділу відводиться 15 годин.
Розділ II — «Економічна і соціальна географія свого краю» складається з двох підрозділів; «Соціальна географія» на вивчення якого передбачено 8 годин та «Господарський комплекс свого краю», на його вивчення відводиться 8 годин.
Програмою передбачені науково-дослідницькі роботи, учнівські проекти, зустрічі, екскурсії, фенологічні спостереження, практичні, творчі роботи, які сприяють виробленню в учнів навичок використання краєзнавчих матеріалів в різних конкретних ситуаціях, вміння вести пошуково-дослідницьку роботу.
Програмою передбачено виконання восьми практичних робіт: чотирьох у розділі «Фізична географія рідного краю», однієї у розділі «Соціальна географія» і трьох у розділі «Господарський комплекс свого краю».
Передбачені програмою екскурсії на підприємства, до природних об’єктів, в краєзнавчі музеї (всього їх пропонується протягом вивчення курсу сім) допоможуть учням більш глибоко і змістовно пізнати свій край, вивчити його і полюбити.
Побудова програми дозволяє вчителю творчо підходити до її реалізації, самостійно варіювати її структурою, підбирати такі методи і форми роботи, які принесуть бажаний результат.
Такий комплексний підхід до вивчення рідного краю розширює практичне значення краєзнавства, сприяє всебічному вивченню своєї області, адміністративному району.
Рідний край
(фізична географія)
8 клас (17 годин)
№ |
К-сть годин |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
1 |
2 |
Вступ. Поняття «краєзнавство». Об’єкт вивчення краєзнавства. Джерела краєзнавчих знань. Дослідження і дослідники краю. Методи краєзнавчо-пошукової та краєзнавчо-дослідницької діяльності. Оформлення результатів краєзнавчої дослідницької роботи. Науково-дослідницька робота: зібрати і узагальнити протягом семестру матеріали про краєзнавців своєї місцевості. Екскурсія: до шкільного (міського, обласного) краєзнавчого музею (відділ історії). |
Учні: - визначають об’єкт вивчення краєзнавства; - уміють користуватися різними джерелами знань про свій край; - характеризують методи краєзнавчої діяльності; - користуються способами оформлення результатів краєзнавчої дослідницької роботи. |
Фізична географія рідного краю (15 год.) |
|||
2 |
1 1 |
Географічне положення, межі, розміри, сусіди області (адміністративного району). Оцінка географічного положення. Історія утворення адміністративної одиниці. Практична робота: Нанесення на котурну карту меж області (адміністративного району). Вказати адміністративні одиниці, з якими дана територія межує. |
Учні: - характеризують географічне положення області і адміністративного району; - роблять висновки, узагальнення щодо географічного положення даної адміністративної одиниці; - працюють з контурними картами, атласом. |
3 |
3 |
Основні риси природних умов. Особливості рельєфу, тектонічної та геологічної будови свого краю. Найпоширеніші гірські породи. Корисні копалини, їх використання. Антропогенні форми рельєфу. Несприятливі фізико-географічні процеси: вітрова та водна ерозія, зсуви, підтоплення, карст тощо. Екскурсія на підприємство по видобутку чи переробці корисних копалин (кар’єр, щебзавод інше) Практична робота: Складення звіту про роботу підприємства, яке відвідали під час екскурсії (за планом) |
Учні: - характеризують особливості рельєфу; - називають тектонічні структури краю; - аналізують взаємозв’язок форм рельєфу з тектонічною будовою території; - оцінюють забезпеченість області (району) мінеральними ресурсами; складають зві г про роботу підприємства. |
4 |
2 |
Кліматичні умови області (адміністративного району), чинники їх утворення. Кліматичні сезони. Агрокліматичні ресурси краю. Несприятливі природні кліматичні явища: зливи, град, суховії, пилові бурі, посухи, ожеледь, заморозки (ранні осінні, пізні весняні). Зміна кліматичних умов за останні 100 років. Практична робота: Узагальнення матеріалів спостережень за погодою. Побудова графіків Г, діаграм кількості опадів, хмарності, рози вітрів. |
Учні: - називають елементи клімату, ведуть спостереження та аналізують метеорологічні дані; - роблять висновки про закономірності розподілу кліматичних показників та їх господарське значення; - опрацьовують метеорологічні показники; - працюють з кліматичними та синоптичними картами; - користуються метеорологічними приладами. |
5 |
3 |
Гідрологічні умови краю. Природні та штучні водойми, їх характеристика. Підземні води. Якість та хімічний склад води. Використання водних ресурсів у господарській діяльності та рекреаційних цілях. Екскурсія до місцевого водного об’єкту з метою його вивчення. Практична робота: Розроблення картограми «Рівень забезпечення регіону водними ресурсами» Творча робота: Розробити проект врятування водних об’єктів свого краю. |
Учні: - знають розташування гідрологічних об’єктів на території області (району); - вміють давати характеристику водним об’єктам; - аналізують значення водних ресурсів для свого краю, - дають оцінку екологічним проблемам поверхневих та підземних вод. |
6 |
2 |
Ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ. Фактори ґрунтоутворення. Земельні ресурси краю, їх раціональне використання. Проблеми ґрунтів: ерозія, хімізація, засолення. Меліоративні заходи. Найпоширеніші представники рослинного і тваринного світу даної території. Екскурсія до краєзнавчого музею (природничий відділ). Вивчення видового складу фауни і флори свого краю. Дослідницька робота Вивчення впливу антропогенних факторів на рослинний і тваринний світ свого краю. Розроблення заходів щодо їхнього збереження. |
Учні: - пояснюють особливості утворення і поширення ґрунтів в краї й можливості раціонального їх використання; - характеризують особливості рослинного і тваринного світу на території району; - аналізують вплив антропогенних факторів на стан фунтово — рослинного покриву і тваринного світу. |
7 |
2 |
Природоохоронні об’єкти краю. Проблеми раціонального використання і охорони природних умов і ресурсів. Практична робота. Створення карти «Природоохоронні об’єкти краю». Зустріч з науковими співробітниками природоохоронних установ. Творча робота Збір матеріалів (фотоматеріали, малюнки) і оформлення «Червоної книги» свого краю. |
Учні: - називають природоохоронні об’єкти свого краю; - вміють дати їм характеристику; - наводять приклади «червонокнижних» представників рослинного і тваринного світу свого краю; - аналізують екологічну ситуацію в районі. |
8 |
1 |
Сучасні ландшафти. Положення області (адміністративного району) в системі одиниць фізико-географічного районування. Вплив господарської діяльності людини на зміну ландшафтів свого краю. |
Учні: - називають чинники формування ландшафтів; - характеризують особливості взаємодії компонентів природи в ландшафтах району; - вміють працювати з тематичними картами; - роблять висновки про наслідки впливу господарської діяльності людини на природні ландшафти свого краю. |
9 |
1 |
Узагальнення і систематизація знань |
(економічна і соціальна географія)
9 клас (17 годин)
Зміст програми
№ |
К-сть годин |
Зміст навчального матеріалу |
Навчальні досягнення учнів |
1 |
1 |
Вступ. Особливості ЕГП області (району). Методи економіко-географічних досліджень території. |
Учні: - дають характеристику ЕГП області (району); - називають методи економіко-географічних досліджень. |
|
Соціальна географія свого краю (8 годин) |
||
2 |
2 |
Кількість, розміщення і густота населення області (району). Його вікова і статева структура. Міграційні процеси. Практична робота Вивчення динаміки кількісного складу населення області (району). Зміна народжуваності у твоїй родині (побудова графіків чи діаграм) |
Учні: - називають кількість населення області (району); характеризують віковий склад і статеву структуру населення області (району); - вміють будувати графіки; - пояснюють причини дспопуляційних процесів в області (районі). |
3 |
1 |
Національний та конфесійний склад населення області (району) |
Учні: - характеризують особливості національного і конфесійного складу населення області (району); пояснюють причини його строкатості. |
4 |
2 |
Міське і сільське населення. Міграційні процеси. Історія заселення краю. Особливості культури і побуту місцевого населення. Традиції своєї родини. Проблеми малих сіл, людність сільських населених пунктів, її зміни (в межах адміністративного району) Екскурсія до краєзнавчого музею (народознавчий відділ). Вивчення традиційних ремесел краю. Ознайомлення з археологічними знахідками, предметами побуту. |
Учні: - називають населені пункти області (району) — знають їх класифікацію, розміщення; - дають характеристику особливостям культури і побуту місцевого населення; - пояснюють сучасні проблеми населених пунктів в масштабах області та адміністративного району |
5 |
2 |
Трудові ресурси і зайнятість населення. Ринок праці. Безробіття. Навчальні заклади області (району). Дослідницька робота «Проб лема безробіття та шляхи її розв’язання в області (районі)». Екскурсія до Центру соціального захисту населення (центру зайнятості). Ознайомлення з роботою установи. Аналіз ринку праці в регіоні. |
Учні: - пояснюють проблеми використання трудових ресурсів в області (районі); - характеризують структуру зайнятості населення свого краю, ринок праці; вміють працювати із статистичними даними, робити висновки, узагальнення. |
6 |
1 |
Узагальнення і систематизація знань. |
|
|
|
Господарський комплекс свого краю (8 годин) |
|
7 |
1 |
Загальна характеристика господарства. Галузі виробничої і невиробничої сфер. Галузі спеціалізації. Типи підприємств за формою власності. Місце господарського комплексу району в господарському комплексі області. Практична робота «Визначенні галузей спеціалізації та аналіз їх розвитку. Визначення проблем та перспектив їх розвитку.» |
Учні: - називають галузі виробничої і невиробничої сфер господарства області (району); - аналізують загальний стан справ в господарському комплексі області (району); роблять висновки про місце господарського комплексу району в господарському комплексі області. |
8 |
2 |
Промисловість області (району). Галузева структура. Розвиток галузей промисловості в межах області (району). Проблеми, перспективи розвитку. Екскурсія на місцеве виробниче підприємство. Практична робота Звіт про роботу підприємства, яке відвідали під час екскурсії. |
Учні: - аналізують схему галузевої структури промисловості області (району); - розкривають роль і значення промисловості в господарстві краю; - роблять висновки про причини, проблем та перспективи розвитку галузей промисловості свого краю. |
9 |
2 |
Сільське господарство: природно — географічні передумови, структура, шляхи ведення, проблеми розвитку. Рослинництво. Тваринництво. Нові форми господарювання. Фермерські господарства. |
Учні: - характеризують галузі сільського господарства області (району); - аналізують зміни, що відбуваються в сільському господарстві краю на сучасному етапі розвитку; - роблять висновки щодо проблем та перспектив розвитку сільського господарства краю. |
10 |
1 |
Транспорт і територіально — виробничі зв’язки області (району). Види транспорту. Транспортні пункти, вузли. Проблеми галузі та перспективи розвитку. Місце транспортного комплексу району в транспортній мережі області, регіону. |
Учні: - називають види транспорту і показують на карті найважливіші транспортні магістралі області (району); - обґрунтовують місце транспортного комплексу району в транспортній мережі області. |
11 |
1 |
Природна, соціальна, господарська топоніміка краю. Практична робота Складання словника мікротопонімів свого населеного пункту (міста, села). |
Учні: - пояснюють історію походження та значення мікротопонімів свого краю (міста, села). |
12 |
1 |
Узагальнення, систематизація та оформлення краєзнавчих матеріалів. |
1. Гільберг Т.Г., Кривицька П.В., Думанська Г.В. Географія рідного краю. Хмельницька область Кам’янсць-Подільський: ПП. Мошак М.І., 2005 — 136с.
2. Жадан В.І., Пічугін Б.В., Федченко Ю.І. Як вивчити свій рідний край. — К.: Радянська школа, 1981
3. Костриця М.Ю. Практикум із географічного краєзнавства. Посібник для вчителя. — К.: Радянська школа, 1979 р.
4. Червона книга України. Вони чекають на нашу допомогу/ Упорядники О.Ю. Шапаренко, С.О. Шапаренко — 2-ге еид., із змінами. — X.: Торсінг плюс, 2008 р.
5. Хмельниччина: Фотоальбом/Фото В.Хмари; Вступ. Слово Б. Грищука. — К.: Мистецтво, 1989. — 144 с.