Рідний край (8-9 класи)

Пояснювальна записка

Програма курсу за вибором «Рідний край» розрахована на учнів 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Вона є логічним доповненням знань учнів з курсу «Географія України», на вивчення якого зменшена кількість годин за програмами для 12-річної школи.

Мета курсу — ознайомити учнів з природою, населенням, господарською діяльністю людей свого краю (області, адміністративного району), сформувати в них природничі, соціальні, економічні знання та вміння як необхідні компоненти освіти.

Вивчення курсу «Рідний край» сприятиме розширенню, поглибленню і систематизації знань учнів про природу, населення, господарство своєї області (адміністративного району). Реалізація даного курсу дає можливість вчити учнів вести краєзнавчу пошукову та дослідницьку діяльність з використанням знань як з географії, так і з історії, біології, літератури та інших предметів шкільного компоненту, навчити учнів узагальнювати і оформляти результати власних досліджень.

Програма курсу «Рідний край» передбачає розв’язання таких завдань:

дати учням ґрунтовні знання про природу, населення і господарство свого села (міста), району, області;

ознайомити з принципами раціонального використання природних ресурсів свого краю;

навчити учнів практично застосовувати здобуті географічні знання, оцінювати стан природи своєї області (району) і вплив на неї господарської діяльності людини;

виховувати бережливе ставлення до природи і ресурсів свого краю (області, адміністративного району);

усвідомлення особистої причетності до подій, що відбуваються в навколишньому середовищі та в суспільстві свого краю (адміністративного району).

Реалізовувати програму краще в II семестрі навчального року, коли учні мають певну суму знань і вмінь з курсу «Географія України».

Програма курсу «Рідний край» включає вступну частину та два розділи. У «Вступі» (на вивчення якого відводиться 2 години) розглядаються об’єкт вивчення, джерела краєзнавчих знань, методи краєзнавчо-пошукової та краєзнавчо-дослідницької діяльності, способи оформлення результатів краєзнавчої роботи.

Розділ І — «Фізична географія рідного краю» складається з 7 гем, які передбачають вивчення компонентів природного комплексу території, що вивчається. На вивчення даного розділу відводиться 15 годин.

Розділ II — «Економічна і соціальна географія свого краю» складається з двох підрозділів; «Соціальна географія» на вивчення якого передбачено 8 годин та «Господарський комплекс свого краю», на його вивчення відводиться 8 годин.

Програмою передбачені науково-дослідницькі роботи, учнівські проекти, зустрічі, екскурсії, фенологічні спостереження, практичні, творчі роботи, які сприяють виробленню в учнів навичок використання краєзнавчих матеріалів в різних конкретних ситуаціях, вміння вести пошуково-дослідницьку роботу.

Програмою передбачено виконання восьми практичних робіт: чотирьох у розділі «Фізична географія рідного краю», однієї у розділі «Соціальна географія» і трьох у розділі «Господарський комплекс свого краю».

Передбачені програмою екскурсії на підприємства, до природних об’єктів, в краєзнавчі музеї (всього їх пропонується протягом вивчення курсу сім) допоможуть учням більш глибоко і змістовно пізнати свій край, вивчити його і полюбити.

Побудова програми дозволяє вчителю творчо підходити до її реалізації, самостійно варіювати її структурою, підбирати такі методи і форми роботи, які принесуть бажаний результат.

Такий комплексний підхід до вивчення рідного краю розширює практичне значення краєзнавства, сприяє всебічному вивченню своєї області, адміністративному району.

Рідний край

(фізична географія)

8 клас (17 годин)

Зміст програми

К-сть годин

Зміст навчального матеріалу

Навчальні досягнення учнів

1

2

Вступ. Поняття «краєзнавство». Об’єкт вивчення краєзнавства. Джерела краєзнавчих знань. Дослідження і дослідники краю. Методи краєзнавчо-пошукової та краєзнавчо-дослідницької діяльності. Оформлення результатів краєзнавчої дослідницької роботи.

Науково-дослідницька робота: зібрати і узагальнити протягом семестру матеріали про краєзнавців своєї місцевості. Екскурсія: до шкільного (міського, обласного) краєзнавчого музею (відділ історії).

Учні:

-     визначають об’єкт вивчення краєзнавства;

-      уміють користуватися різними джерелами знань про свій край;

-      характеризують методи краєзнавчої діяльності;

-      користуються способами оформлення результатів краєзнавчої дослідницької роботи.

Фізична географія рідного краю (15 год.)

2

1

1

Географічне положення, межі, розміри, сусіди області (адміністративного району). Оцінка географічного положення. Історія утворення адміністративної одиниці. Практична робота: Нанесення на котурну карту меж області (адміністративного району). Вказати адміністративні одиниці, з якими дана територія межує.

Учні:

-      характеризують географічне положення області і адміністративного району;

- роблять висновки, узагальнення щодо географічного положення даної адміністративної одиниці;

-      працюють з контурними картами, атласом.

3

3

Основні риси природних умов. Особливості рельєфу, тектонічної та геологічної будови свого краю. Найпоширеніші гірські породи. Корисні копалини, їх використання. Антропогенні форми рельєфу. Несприятливі фізико-географічні процеси: вітрова та водна ерозія, зсуви, підтоплення, карст тощо. Екскурсія на підприємство по видобутку чи переробці корисних копалин (кар’єр, щебзавод інше) Практична робота: Складення звіту про роботу підприємства, яке відвідали під час екскурсії (за планом)

Учні:

-      характеризують особливості рельєфу;

-      називають тектонічні структури краю;

-     аналізують взаємозв’язок форм рельєфу з тектонічною будовою території;

-      оцінюють забезпеченість області (району) мінеральними ресурсами;

складають зві г про роботу підприємства.

4

2

Кліматичні умови області

(адміністративного району), чинники їх утворення. Кліматичні сезони. Агрокліматичні ресурси краю. Несприятливі природні кліматичні явища: зливи, град, суховії, пилові бурі, посухи, ожеледь, заморозки (ранні осінні, пізні весняні). Зміна кліматичних умов за останні 100 років. Практична робота: Узагальнення матеріалів спостережень за погодою. Побудова графіків Г, діаграм кількості опадів, хмарності, рози вітрів.

Учні:

-      називають елементи клімату, ведуть спостереження та аналізують метеорологічні дані;

-     роблять висновки про закономірності розподілу кліматичних показників та їх господарське значення;

-      опрацьовують метеорологічні показники;

-      працюють з кліматичними та синоптичними картами;

-     користуються метеорологічними приладами.

5

3

Гідрологічні умови краю.

Природні та штучні водойми, їх характеристика. Підземні води.

Якість та хімічний склад води. Використання водних ресурсів у господарській діяльності та рекреаційних цілях. Екскурсія до місцевого водного об’єкту з метою його вивчення.

Практична робота: Розроблення картограми «Рівень забезпечення регіону водними ресурсами» Творча робота: Розробити проект врятування водних об’єктів свого краю.

Учні:

-     знають розташування гідрологічних об’єктів на території області (району);

-     вміють давати характеристику водним об’єктам;

-      аналізують значення водних ресурсів для свого краю,

- дають оцінку екологічним проблемам поверхневих та підземних вод.

6

2

Ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ. Фактори ґрунтоутворення. Земельні ресурси краю, їх раціональне використання. Проблеми ґрунтів: ерозія, хімізація, засолення. Меліоративні заходи. Найпоширеніші представники рослинного і тваринного світу даної території. Екскурсія до краєзнавчого музею (природничий відділ). Вивчення видового складу фауни і флори свого краю. Дослідницька робота Вивчення впливу антропогенних факторів на рослинний і тваринний світ свого краю. Розроблення заходів щодо їхнього збереження.

Учні:

-      пояснюють особливості утворення і поширення ґрунтів в краї й можливості раціонального їх використання;

-      характеризують особливості рослинного і тваринного світу на території району;

-      аналізують вплив антропогенних факторів на стан фунтово — рослинного покриву і тваринного світу.

7

2

Природоохоронні об’єкти краю. Проблеми раціонального використання і охорони природних умов і ресурсів. Практична робота. Створення карти «Природоохоронні об’єкти краю». Зустріч з науковими співробітниками природоохоронних установ.

Творча робота Збір матеріалів (фотоматеріали, малюнки) і оформлення «Червоної книги» свого краю.

Учні:

-      називають природоохоронні об’єкти свого краю;

-      вміють дати їм характеристику;

-      наводять приклади «червонокнижних» представників рослинного і тваринного світу свого краю;

-      аналізують екологічну ситуацію в районі.

8

1

Сучасні ландшафти.

Положення області (адміністративного району) в системі одиниць фізико-географічного районування. Вплив господарської діяльності людини на зміну ландшафтів свого краю.

Учні:

-      називають чинники формування ландшафтів;

-      характеризують особливості взаємодії компонентів природи в ландшафтах району;

-      вміють працювати з тематичними картами;

-     роблять висновки про наслідки впливу господарської діяльності людини на природні ландшафти свого краю.

9

1

Узагальнення і систематизація знань

Рідний край

(економічна і соціальна географія)

9 клас (17 годин)

Зміст програми

К-сть годин

Зміст навчального матеріалу

Навчальні досягнення учнів

1

1

Вступ. Особливості ЕГП області (району). Методи економіко-географічних досліджень території.

Учні:

-      дають характеристику ЕГП області (району);

-      називають методи економіко-географічних досліджень.

 

Соціальна географія свого краю (8 годин)

2

2

Кількість, розміщення і густота населення області (району). Його вікова і статева структура. Міграційні процеси. Практична робота Вивчення динаміки кількісного складу населення області (району). Зміна народжуваності у твоїй родині (побудова графіків чи діаграм)

Учні:

-      називають кількість населення області (району);

характеризують віковий склад і статеву структуру населення області (району);

-      вміють будувати графіки;

-      пояснюють причини дспопуляційних процесів в області (районі).

3

1

Національний та конфесійний склад населення області (району)

Учні:

-      характеризують особливості національного і конфесійного складу населення області (району);

пояснюють причини його строкатості.

4

2

Міське і сільське населення. Міграційні процеси. Історія заселення краю. Особливості культури і побуту місцевого населення. Традиції своєї родини. Проблеми малих сіл, людність сільських населених пунктів, її зміни (в межах адміністративного району)

Екскурсія до краєзнавчого музею (народознавчий відділ). Вивчення традиційних ремесел краю. Ознайомлення з археологічними знахідками, предметами побуту.

Учні:

-      називають населені пункти області (району) — знають їх класифікацію, розміщення;

-      дають характеристику особливостям культури і побуту місцевого населення;

-      пояснюють сучасні проблеми населених пунктів в масштабах області та адміністративного району

5

2

Трудові ресурси і зайнятість населення. Ринок праці. Безробіття. Навчальні заклади області (району). Дослідницька робота «Проб

лема безробіття та шляхи її розв’язання в області (районі)».

Екскурсія до Центру соціального захисту населення (центру зайнятості). Ознайомлення з роботою установи. Аналіз ринку праці в регіоні.

Учні:

-      пояснюють проблеми використання трудових ресурсів в області (районі);

-      характеризують структуру зайнятості населення свого краю, ринок праці;

вміють працювати із статистичними даними, робити висновки, узагальнення.

6

1

Узагальнення і систематизація знань.

 

 

Господарський комплекс свого краю (8 годин)

7

1

Загальна характеристика господарства. Галузі виробничої і невиробничої сфер. Галузі спеціалізації. Типи підприємств за формою власності.

Місце господарського комплексу району в господарському комплексі області. Практична робота «Визначенні галузей спеціалізації та аналіз їх розвитку. Визначення проблем та перспектив їх розвитку.»

Учні:

-      називають галузі виробничої і невиробничої сфер господарства області (району);

-      аналізують загальний стан справ в господарському комплексі області (району);

роблять висновки про місце господарського комплексу району в господарському комплексі області.

8

2

Промисловість області (району).

Галузева структура. Розвиток галузей промисловості в межах області (району). Проблеми, перспективи розвитку.

Екскурсія на місцеве виробниче підприємство. Практична робота Звіт про роботу підприємства, яке відвідали під час екскурсії.

Учні:

-      аналізують схему галузевої структури промисловості області (району);

-      розкривають роль і значення промисловості в господарстві краю;

-      роблять висновки про причини, проблем та перспективи розвитку галузей промисловості свого краю.

9

2

Сільське господарство:

природно — географічні передумови, структура, шляхи ведення, проблеми розвитку. Рослинництво. Тваринництво. Нові форми господарювання. Фермерські господарства.

Учні:

-      характеризують галузі сільського господарства області (району);

-      аналізують зміни, що відбуваються в сільському господарстві краю на сучасному етапі розвитку;

-      роблять висновки щодо проблем та перспектив розвитку сільського господарства краю.

10

1

Транспорт і територіально — виробничі зв’язки області

(району). Види транспорту. Транспортні пункти, вузли. Проблеми галузі та перспективи розвитку. Місце транспортного комплексу району в транспортній мережі області, регіону.

Учні:

-      називають види транспорту і показують на карті найважливіші транспортні магістралі області (району);

-      обґрунтовують місце транспортного комплексу району в транспортній мережі області.

11

1

Природна, соціальна, господарська топоніміка краю. Практична робота Складання словника мікротопонімів свого населеного пункту (міста, села).

Учні:

- пояснюють історію походження та значення мікротопонімів свого краю (міста, села).

12

1

Узагальнення, систематизація та оформлення краєзнавчих матеріалів.

Література

1. Гільберг Т.Г., Кривицька П.В., Думанська Г.В. Географія рідного краю. Хмельницька область Кам’янсць-Подільський: ПП. Мошак М.І., 2005 — 136с.

2. Жадан В.І., Пічугін Б.В., Федченко Ю.І. Як вивчити свій рідний край. — К.: Радянська школа, 1981

3. Костриця М.Ю. Практикум із географічного краєзнавства. Посібник для вчителя. — К.: Радянська школа, 1979 р.

4. Червона книга України. Вони чекають на нашу допомогу/ Упорядники О.Ю. Шапаренко, С.О. Шапаренко — 2-ге еид., із змінами. — X.: Торсінг плюс, 2008 р.

5. Хмельниччина: Фотоальбом/Фото В.Хмари; Вступ. Слово Б. Грищука. — К.: Мистецтво, 1989. — 144 с.