Переможець Всеукраїнського конкурсу «Учитель року — 2008» Лариса Валеріївна ЦІПОВ’ЯЗ, учитель зарубіжної літератури навчально-виховного об’єднання «Олександрійська гімназія імені Т. Г. Шевченка — ЗНЗ І-ІІ ступенів — школа мистецтв» Кіровоградської області

Трохи з історії конкурсу. Всеукраїнський конкурс «Учитель року» в номінації «Зарубіжна література» ще молодий. Із трьох конкурсів у цій номінації Кіровоградщина має двох переможців і одного лауреата. Чи не «приватизували» кіровоградці цей конкурс!?

Отож, переможницею «Учитель року — 2008» стала Ціпов’яз Лариса Валеріївна. Освітянська родина Кіровоградщини засвітилась ще однією зіркою...

Немає в світі професії більш романтичної та відповідальної, ніж професія учителя. Цій нелегкій справі присвятила себе Лариса Валеріївна і вже 15 років сіє в душі своїх вихованців зерна добра та людяності. Свій трудовий шлях починала як вчитель сільської школи, а нині — викладач зарубіжної літератури у гімназії. Вона педагог творчий. Має напрацьований досвід роботи з проблеми «Культурологічний аспект вивчення зарубіжної літератури в системі діалогічного навчання». Актуальність цієї проблеми продиктована життям. Вчителька вважає, що ми приречені в майбутньому на життя у спільному домі глобалізованого світу, де потрібен не тільки високий рівень освіченості, а й культурологічна обізнаність. За час напруженої праці, творчих пошуків накопичено позитивний досвід і сформована власна система роботи, яка базується на сучасних педагогічних технологіях. Взявши за основу літературознавчі праці Г. Г. Гадамера, Ф. Шлеймахера, М. Бахтіна, В. Доманського, Ю. Курганова, опанувавши методичні рекомендації сучасних українських учених Д. Затонського, Ю. Ковбасенка, Н. Волошиної, В. ІІІуляра, Лариса Валеріївна розробляє авторські форми, методи та прийоми викладання зарубіжної літератури. Її творча діяльність відповідає конструктивному рівню творчості з елементами новаторства. Вчитель вміло використовує елементи передового педагогічного досвіду, доповнюючи їх власними ідеями.

Уміння чітко визначити навчальні, практичні, культурологічні, розвиваючі завдання уроку, його тип, структуру, використати найдоцільніші для даного класу форми роботи, вдало підібрати додаткову літературу, ілюстративний та фоновий матеріал дає вчительці можливість досягти високої ефективності навчального процесу. Учні не просто слухають розповідь, а постійно співпрацюють у режимі діалогу, висловлюють свої думки, діляться власним розумінням тексту, намагаються наблизитись до авторської позиції. Під час бесіди немає правильних чи неправильних відповідей — є різні точки зору, які педагог використовує та розвиває з позиції дидактичної мети уроку. На її уроках постійно звучить поетичне слово, присутнє емоційне навантаження, а кульмінацією є ситуація «інсайту» (осяяння), коли учень-читач спроможний зробити власне інтерпретаційне відкриття.

Завдяки педагогічній майстерності, широкому кругозору, інтеграції різних видів мистецтва в аналітико-інтерпретаційну діяльність, Л. В. Ціпов’яз забезпечує творчу атмосферу, взаємодію педагога та учнів.

Такі підходи забезпечують високу результативність засвоєння навчального матеріалу, сприяють формуванню культурологічних компетенцій учнів.

Лариса Валеріївна — член творчої групи вчителів зарубіжної літератури, яка діє при КОІППО імені Василя Сухомлинського, очолює творчу групу вчителів-словесників м. Олександрії. На засіданнях кафедри «Відродження» гімназії ділиться досвідом із колегами з питань аналізу та інтерпретації художнього твору. Вчителька постійно працює над удосконаленням методики роботи з обдарованими дітьми, розвиваючи їхні духовні якості, образне та логічне мислення. Учні Лариси Валеріївни перемагають на предметних олімпіадах, а вихованці організованого нею Олександрійського міського клубу інтелектуальних ігор «Атлант» виборюють призові місця на обласних першостях.

Лариса Валеріївна стала вчителем, на якого завжди очікують діти, бо в ній поєдналось все: дивовижна ерудиція, невичерпна цілеспрямована енергія, душевна теплота й доброзичливість.

Нехай ніколи не міліє джерело Вашої наснаги і творчості, шановна Ларисо Валеріївно!