•Досвід роботи факультативу
Пояснювальна записка
Курс «Світова дитяча література» — важлива складова літературної освіти українських школярів. Пропонується для вивчення у 1-4 класах школи І ступеня.
Об’єкт вивчення курсу — кращі твори для дітей зарубіжних авторів.
Мета предмета — залучити молодших школярів до скарбниці світової дитячої літератури. Пропонуючи учням кращі зразки художньої літератури, курс має ознайомити з національною своєрідністю та загальнолюдською цінністю запропонованих програмою творів; розвинути читацькі здібності дітей, сприяти роз витку пізнавальної активності, морально-етичних якостей, розширенню кругозору, мовленнєвої діяльності на уроці.
2. Мета і завдання курсу.
Курс «Світова дитяча література» має вирішувати такі завдання:
— сприяти перетворенню духовних цінностей, закарбованих у літературних творах, в індивідуальний досвід учнів;
— розвивати почуття і мислення школярів, їхню читацьку культуру творчі здібності, сприяти їхньому індивідуальному самовираженню, розвивати вміння співвідносити зміст прочитаного зі своїм життєвим досвідом, вміння пригадувати по асоціації випадки, ситуації зі свого життя, зіставляти їх із прочитаним, аргументувати свою думку;
— виховувати повагу до національних традицій інших народів.
В умовах реформування сучасної школи особливе місце займає початкова освіта. Уроки світової дитячої літератури в школі І ступеня сприяють розвитку особистості молодшого школяра, розширюють його кругозір і світогляд, формують та стимулюють в учня вміння і бажання вчитися, навички здорового способу життя, виховують національно свідомого громадянина, який у майбутньому стане носієм кращих надбань національної та світової культури.
У школу II ступеня учні приходять збагачені емоційно, інтелектуально, що дає змогу на більш високому рівні сприймати твори, що вивчаються в курсі «Світова література». Учні вже мають поняття про жанрову своєрідність, тематичне багатство літератури, мають навички аналізу художнього твору, які необхідні в старших класах.
На фоні засилля у телеефірі низькопробного зарубіжного кіно, яке пропагує насильство, жаргонну лексику, актуальним буде прилучення дітей до високохудожніх літературних творів, знайомство з якими пропонує курс «Світова дитяча література».
Теми творів відповідають інтересам молодших школярів, їхньому життю, а також вимогам спілкування з ровесниками, дорослими, викликають інтерес до минулого свого народу, землі, знайомлять із світом пригод, фантастики, космосом.
Зміст програми курсу «Світова дитяча література» необхідно пов’язувати з такими видами мистецтва, як музика, живопис, кіно, що дає змогу розвинути образне та свідоме запам’ятовування.
4. Методичні рекомендації.
Для підвищення ефективності навчально-виховного процесу, поліпшення якості знань, морально-естетичного виховання учнів рекомендується:
— навчально-виховну діяльність спрямовувати на вирішення головного завдання курсу — перетворення духовних цінностей літературних творів в індивідуальний досвід учнів;
— робота над текстом повинна сприяти розвитку емоційно-почуттєвої сфери особистості молодшого школяра;
— працювати над розвитком читацької культури учнів, розкриваючи їхні творчі здібності, таланти;
— розвивати зв’язне мовлення школярів, стимулюючи саморозвиток і самовдосконалення кожного;
— на уроках використовувати різноманітні методи та прийоми роботи: розповідь учителя, переказ учнів, бесіда, постановка проблемних питань, самостійна робота з текстом, аналіз твору, словникова робота, ігрові моменти, інсценізація, різні види завдань творчого характеру, використання відео- і фонозаписів тощо;
— для активізації навчальної діяльності учнів на уроці застосовувати такі форми роботи: фронтальні, групові, парні, індивідуальні;
— здійснювати особистісно орієнтований підхід до навчання, враховуючи індивідуальні, психологічні та вікові особливості дитини.
Програма курсу «Світова дитяча література»
1 клас (35 год.)
І. Хай завжди буде сонце!
1. Здрастуй, школо!
Б. Заходер «Пісня-азбука».
В. Берестов «Як гарно вміти читати!».
А. Коваль «Здрастуй, школо!».
2. Є. Благініна «Доброго ранку».
Шотландська казка «Крихітка-малюк».
3. Словацька казка «У сонечка в гостях».
Вірменська пісенька «Де ночує сонце?».
4. Любіть книгу!
О. Вишня «Любіть книгу».
М. Пляцковський «Рядок і крапка!».
В. Бардадим «Ми читаємо».
5. Гарно бути чарівником!
Т. Волгіна «Жабеня».
В. Осєєва «Просто бабуся».
Г. Поволоцький «Гарно бути чарівником!»
6. Т. Волгіна «Ватрушка».
Казки народів Індії «Сварка птахів», «Про осла».
7. М. Басіна «Із кожного по нитці».
Я. Акім «Жаднюга».
Казки народів Індії «Чиї руки кращі?».
8. Угорська казка «Два жадібні ведмедики».
А. Васильєва-Гангнус «Це зовсім не важко».
9. А. Барто «Я росту».
Удмуртська казка «Миша й горобець».
Латиська казка «Лисиця, півень і тетерів».
II. Вікно в чарівний світ природи (7 год.).
10. Ю. Дмитрієв «Що таке ліс?».
І. Соколов-Микитов «Осінь у лісі».
М. Некрасов «Білий день недовгий».
11. М. Сладков «Листопад».
Ю. Моріц «Ромашки».
В. Біанкі «Музикант».
12. І. Скільський «Написи на деревах».
Г. Сережинський «Що їдять їжак та білка».
І. Соколов-Микитов «Їжак».
13. В. Біанкі «Лісова газета».
Є. Чарушин «Хто так живе».
14. М. Пришвін «Листопад».
Є. Чарушин «Дятел».
І. Соколов-Микитов «Білка».
15. А. Мілн «Чому мені подобається слон».
В. Джайн «Мавпочка».
16. А. Шибаєв «Купіть молочка».
О. Стефаненко «Мрія».
III. У тридев’ятому царстві (10 год.).
17. О. Пушкін «Про рибалку й рибку». Перегляд і обговорення фрагментів відеофільму.
18. О. Пушкін «Казка про царя Салтана». Перегляд і обговорення фрагментів відеофільму.
19. О. Пушкін «Казка про золотого півника». Урок розвитку мовлення.
20. Сторінками улюблених казок О. Пушкіна.
21. Урок-конкурс «Як я знаю казки Пушкіна».
22. Мамине свято.
М. Паньків «Легенда про материнську любов». Ж. Дашдондог «Мама».
23. Г.-К. Андерсен «Стійкий олов’яний солдатик». Перегляд фрагментів відеофільму.
24. Г.-К. Андерсен «Гидке каченя».
25. А. Ліндгрен «Малий і Карлсон» (уривки).
26. А. Ліндгрен «Пригоди Калле Блюмквіста» (уривки).
27. Л. Толстой «Два товариші».
В. Голявкін «Друзі».
Н. Артюхова «Велика береза», «Боягузка».
IV. Про братів наших менших (4 год.).
28. Д.Р. Кіплінг «Слоненя», «Як метелик тупнув ніжкою».
29. Д.Р. Кіплінг «Кішка, яка гуляла сама по собі».
30. Ф. Зальтен «Дитинство Бембі» (уривки).
31. Е. Сетон-Томпсон «Оповідання про тварин».
V. І серйозно, і жартома (1 год.).
32. Б. Заходер «Буква «Я», «Що найкраще», «Кит і Кіт».
В. Драгунський «Зачарована буква».
VI. Подорож у країну давніх слов’ян (2 год.).
33. «Про слов’ян та інші народи» (за книгою М. Карамзіна «Історія держави Російської», Т. 1); «Кий, Щек і Хорив», «Сказання про княгиню Ольгу», «Сказання про князя Володимира».
34. Козаки. Запорізька Січ. Офіційні символи України.
35. Підсумковий урок.
Очікувані результати навчальних досягнень учнів на кінець року.
Учні повинні:
— самостійно читати (вголос і мовчки) невеличке оповідання, казку, байку, вірш;
— дотримуватися при читанні відповідного тону і темпу залежно від змісту твору;
— розрізняти мову автора і мову дійових осіб твору;
— передавати зміст ілюстрації до твору, змальовувати словесну картину до частини тексту;
— ділити текст на логічні частини за запитаннями, поставленими вчителем; співвідносити ілюстрацію із частиною тексту;
— відшукувати (за допомогою вчителя) в тексті влучні слова і вислови, які характеризують дійових осіб, картини природи.
— розуміти прочитане, відповідати на запитання за змістом;
— уміти передати зміст прослуханого, давати загальну оцінку змісту прослуханого;
— розрізняти дитячі книжки, знаходити інформацію про їхню назву, автора;
— за аналогією з прослуханим, побаченим складати невеличкі оповідання, казки, загадки за даним початком, стежити за своїм мовленням, правильно вживати ввічливі форми звертання;
— складати усні розповіді за своїми малюнками;
— знати напам’ять 6-7 віршів.
2 клас (35 год.)
І. Усна народна творчість (6 год.)
1. Загадки, прислів’я й приказки.
2. Скоромовки, лічилки, забави.
3. Про казки. Народні казки. «Півник і бобове зернятко», «Каша із сокири», «Два Морози» (російські народні казки).
4. «Легкий хліб» (білоруська казка); «Айога» (нанайська казка).
5. «Тисяча й одна ніч» (збірка арабських казок).
6. «Три дочки» (татарська казка); «Чому старим людям шана» (болгарська казка).
II. Великі письменники — дітям (11 год.).
7. Брати Грімм «Три брати», «Заєць і їжак», «Бременські музиканти».
8. Г.-К. Андерсен «Принцеса на горошині», «Дюймовочка». Перегляд і обговорення фрагментів мультфільмів «Дюймовочка».
9. Ш. Перро «Червона Шапочка».
10. С. Маршак «Телефон»
С. Михалков «Чистописання». «А що у вас?».
11. Д. Харріс «Братик Лис і Братик Кролик».
12. О. Уайльд «Велетень-себелюбець».
13. А. Гайдар «Совість», «Чук і Гек».
16. К. Чуковський «Плутанина», «Радість», «Федо- рине горе».
17. А. Барто «Вовка — добра душа», «Ми не помітили жука».
М. Носов «Живий капелюх», «На пагорбі».
III. Праця — велика радість (4 год.).
18. Є. Перм’як «Для чого потрібні руки».
М. Носов «Латка».
С. Михалков «Важливі справи».
19. Дж. Родарі «Чим пахнуть ремесла?».
С. Баруздін «Твоя робота».
В. Маяковський «Ким бути?»
20. М. Стельмах «Щедрий вечір».
Г.-К. Андерсен «Дитячі розмови», «Найнезвичайніше».
21. «Хто не працює, той не їсть» (югославська казка).
С. Баруздін «Твоя робота».
IV. Мамине свято (1 год.)
22. В. Осєєва «Сини».
Л. Квітко «Бабусині руки».
А. Барто «Мама чи я».
С. Баруздін «Мамина робота».
V. Будь добрим, чесним, сміливим (2 год.).
23. Н. Гернет, Д. Хармс «Дуже-дуже смачний пиріг».
В. Маяковський «Що таке добре і що таке погано».
24. А. Гайдар «Совість».
С. Михалков «Сила волі».
В. Осєєва «Чарівне слово», «Три товариші».
VI. Я і мої друзі (3 год.).
25. Урок розвитку мовлення. Моя улюблена казка Андерсена.
«Чому в морі вода солона?» (японська). «Чорна мідія» (індійська). «Розумниця» (українська).
VII. Відгук минулих століть (2 год.).
27. Земля, на якій ти народився. Б. Чичибабін «Я живу на землі України». О. Кириченко «Український віночок». М. Юхте «Без верби й калини нема України». 28. Г. Пацюк «Про що розповів рушник». П. Поздняк «Легенда про юного киянина». В. Сосюра «Любіть Україну».
VII. Є багато невідомих таємниць (2 год.).
29. В. Уткін «Казки зоряного неба».
Р. Кошурнікова «Чи можливо гуляти по Сонцю?».
30. А. Усачов «На чому тримається земля?». А. Дітріх «Гроза й блискавка».
М. Гумілевська «Чому буває радуга?».
VIII. Світ навколо тебе (5 год.).
31. Н. Надєждіна «Все живе треба берегти». Дж. Даррелл «Місце дії».
М. Пришвін «Політ жука», «Капітан-павук».
32. М. Пришвін «Птахи. Граки. Трясогузка. Ластівки. Осінні птахи».
М. Пришвін «Як розквітають різні дерева», «Держава стовбура».
33. Дж. Даррелл «Птахи, звірі й родичі».
34. П. Ковалевський «Буря», «Сяюче море». А. Майков «Гроза».
М. Заболоцький «Гроза йде».
35. Підсумковий урок.
Очікувані результати навчальних досягнень учнів на кінець року.
Учні повинні:
— змальовувати словесну картину, складати розповідь за власними спостереженнями та зіставляти із прочитаним;
— практично розрізняти тексти таких жанрів, як казка, оповідання, вірш, загадка, прислів’я;
— осмислювати за допомогою вчителя заголовок твору;
— оцінити з допомогою вчителя вчинок героя, опираючись на текст і власний досвід.
3 клас (35 год.)
І. Про книгу й читання (2 год.).
1. К. Паустовський «Розумні й вірні друзі».
2. Н. Надєждіна «Художник і книга».
II. У світі добра (8 год.).
1. P. Бредбері «Все літо в один день».
2. С. Баруздін «Клякси».
3. Дж. Родарі «Сиве волосся».
Н. Яночкіна «Маленький садівник».
4. К. Чапек «Зачарований жебрак».
5. В. Орлов «Сам із собою».
А. Варто «У дзеркалі».
Г. Ладоніциков «Самокат».
6. Е. Маклеррен «Гора, яка полюбила птаха».
В. Орлов «Ворона».
7. П. Бондарчук «Гірка малина».
8. Я. Колас «Пісня пташки».
III. Осінь чарівна! (З год.).
9. «Зустрічаєм осінь» (осінні пісні, замовляння).
10. О. Пушкін «Уж небо осенью дышало...».
11. В. Бочарников «Лети, журавель!». А. Плещеев «Восени».
IV. У світі музики й живопису (5 год.).
В. Берестов «Лелека й соловей».
13. Д. Шостакович «Світ музики».
О. Лисенко «Тарас Бульба».
14. Східна казка «Чарівні гуслі».
15. Дж. Чиарді «Джон Джей Плінті і коник Ден».
16. «Якого кольору сніг?».
А. Пластов «Коли сніг білий і чистий?».
І. Грабар «Коли сніг голубий і синій».
V. Зимонько-зима (6 год.)
17. О. Висотська «Прийшла зима з морозами».
В. Розумнєвич «Таємне бажання».
18. В. Біанкі «Календар синички».
19. Дж. Крюс «Сніговик на маскараді».
20. А. Фет «Чудова картина», С. Єсенін «Пороша».
21. С. Аксаков «Зимовий світанок», О. Пушкін «Зимова дорога».
24. М. Некрасов «Мороз-воєвода».
VI. Захисники рідної землі (4 год.).
25. Д. Лущенко «Площа Незалежності», «Київ мій».
26. «Богатирі», «Сила богатирська».
27. Билина «Перший бій Іллі Муромця».
28. «Про військо запорізьке».
VII. Леґецци й казки різних народів (5 год.).
29. Легенда про Дедала та Ікара.
30. Легенда «Вавілонська вежа».
31. Татарська казка «Хан і брехун».
32. О. Бердник «Вишня — вічна наречена».
33. Польська казка «Вужі біля Битова».
VIII. Посміхнемось сонечку! (2 год.).
34. А. Плещеев «Сільська пісня», О. Блок «На лузі».
35. «Іван-царевич і Пурпурова Аліца» (весняна казка). Підсумковий урок.
Очікувані результати навчальних досягнень учнів на кінець року.
— встановлювати логічну послідовність подій у нескладному оповіданні, казці;
— знаходити за допомогою вибіркового читання уривки з текстів, які характеризують дійових осіб, мотиви їхньої поведінки, зіставляти вчинки двох героїв;
— формулювати судження;
— визначати з допомогою вчителя основну думку твору;
— знаходити у творах образні слова і вирази, які допомагають краще уявити подію чи дійову особу і розрізняти в контексті пряме і переносне значення слів;
— самостійно знаходити в тексті і виділяти за допомогою інтонаційних засобів слова логічним наголосом, робити необхідні паузи, дотримуватися інтонування кінця речення;
— оцінювати відповіді товаришів за змістом, логікою і виразністю мовлення;
— формулювати самостійно запитання до прочитаного;
— переказувати (повно, вибірково, стисло) зміст прочитаного від імені героя твору і від третьої особи.
4 клас (34 год.).
І. Твій друг — книга.
1. Дещо з історії книги. Перша бібліотека Київської Русі. Повчання Володимира Мономаха (1 год.).
II. Не вмирає наша слава.
2. Початок держави. Хрещення княгині Ольги. Володимир Великий.
3. Ярослав Мудрий. Заснування Печерської Лаври. Славетний лікар Агапіт.
4. Козаччина. Українська держава за козацьких часів. Повстання Хмельницького. Гетьман Іван Мазепа. Гайдамаки. (З год.).
III. Світло далекої Еллади.
5. Прометей.
6. Геракл.
7. Золоте Руно (3 год.).
IV. Чи є межа у Всесвіту?
8. І. Жук «Чи є межа у Всесвіту?», Л. Полтава «Кам’яна книга», 1. Андріанова «Найдавніші «годинники».
9. В. Замаровський «Єгипетські піраміди», Г. Черненко «Взуття з риб’ячої шкіри», А. Коваль «Дещо з історії книги».
10. І. Андріанова «Стрілка на шпильці», «Все про марки», Г. Черненко «Від годинника до робота».
11. С. Зигуненко «Що бачить мозок», «Навчи бабусю карате», «Твій вічний двигун» (4 год.).
V. З чистого джерела народної творчості
12. Колискові пісні. Примовки. Байки «Зозуля та дрізд», «Добра порада».
13. Легенди «Диво-озеро», «Гора гостра», «Дівочі скелі», «Бичівське поле».
14. «Чому не можна бити жаб» (язичницька легенда), «Ластівки» (язичницька легенда).
15. Є. Шморгун «Сварог», «Дажбог», «Купало».
16. Господня молитва. Молитва дітей. Молитва ангелу-хранителю. Й. Струцюк «З Різдвом Христовим». Український вертеп для хати. Колядки й щедрівки (5 год.).
VI. Затишно дітям у пазусі казок.
17. Дональд Бессет «Пелікан Артур», Езоп «Лисиця і Цап». Джеймс Крюс «Стоножик і жук-скарабей».
18. Роялд Дейл «Містер Фокс та його друзі».
19. Д.Р. Кіплінг «Ріккі-Тіккі-Тані».
20. Імант Зієдоніс «Кольорові казки».
21. Джоель Лендлер Харріс «Казки дядечка Римуса».
22. Дональд Бессет «Правдиві небувальщини».
23. Цакаріас Топеліус «Сампо-лопарик».
24. Сельма Лагерлеф «Чудесна мандрівка Нільса Гольгерсона з дикими гусьми» (8 год.).
VII. Людина починається з добра.
25. В. Сухомлинський «Дивний мисливець», «Легенда про золоте зернятко істини», «Добре слово».
26. Є. Пермяк «Без чого не можна жити», В. Вруб- левська «Мулярове щастя» (2 год.).
27. В. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло», «Врятував сонечко», «Щоб ти став кращий», «Сива волосинка» (1 год.).
IX. Із російської літератури XIX століття.
28. І.С. Тургенев «Муму».
29. Вірші російських поетів про природу А. Майков «Ластівки», І.С. ІІікітін «Ліс», О.М. Плещеєв «Весна», Ф.І. Тютчев «Неохотно и несмело...», A.A. Фет «Зреет рожь над жаркой нивой...» (3 год.).
X. Відгуки минулих століть.
30. В. Катаев «Син полка».
31. Підсумковий урок (4 год.).
Очікувані результати навчальних досягнень учнів на кінець року.
— визначати і правильно голосом передавати мовлення персонажів залежно від змісту твору, робити потрібні паузи, добирати темп читання уривка чи окремих абзаців;
— уміти встановлювати послідовні, часові, при- чинно-наслідкові та смислові зв’язки частин тексту, вміти порівнювати і оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки;
— членувати тексти на логічно закінчені уривки, складати план (з допомогою вчителя і самостійно), проводити спостереження за змістом і логікою абзаців;
— переказувати стисло і вибірково прозовий текст, розповідати казку;
— передавати зміст від імені героя, автора тексту, продовжувати розповідь, розповідати вибірково про одну лише подію або героя;
— володіти навичками культури спілкування (з повагою ставитися до думки товаришів, наводити переконливі аргументи, відстоюючи власні думки під час обговорення твору).
Розкажи онуку. №15-16, 2008